Demiryolları, Avrupa’nın gelişimine ve kalkınmasına 200 yıl boyunca çok önemli katkılarda bulundu. Biz sanayi devriminde olduğu gibi bu alanda da çok gerilerde kaldık. Gençlik yıllarımdan başlayarak neredeyse bütün Avrupa’yı, Japonya, Çin dâhil dünyada hızlı tren işleten ülkeleri, demiryollarıyla dolaştım. Trenleri çok seviyor ve önemsiyorum. Dolayısıyla nerede trenlerden bahsedilse hemen dikkat kesiliyorum.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İETT ve TOKİ’deki çalışmalarından da tanıdığımız bir isim olan Adil Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı görevine getirilince “Demiryolcu bir bakanımız oldu” yorumunu yaptım. Çünkü Karaismailoğlu’nun bu alana özel bir ilgi göstereceğini biliyorum. Raylı sistemlerin de içinde olduğu birçok önemli projeyi, geçen hafta “Ulaşım ve Altyapı’da Dijital Gelecek” zirvesinde ele aldık.
Cumhurbaşkanlığı tarafından ilan edilen “Dijital farkındalık” ve “Siber vatan” kavramlarının masaya yatırıldığı online konferansa THY, İGA, Vodafone, Turkcell, Türk Telekom, TCDD, Martı, PTT, Hepsiburada, Getir gibi Türkiye’nin önemli kurumlarının üst düzey yöneticileri katıldı.
İstanbul-Ankara aksı dünyada yolcu ve kargo taşımacılığının en yoğun olduğu yerler arasında. Şu anda bu hatta çalışan Yüksek Hızlı Tren (YHT) yaklaşık 4.5 saatte yolculuğunu tamamlıyor. Türkiye yeni bir adımla bu güzergâhta birinci sınıftaki ülkeler ligine yükselmeye hazırlanıyor.
Bakan Adil Karaismailoğlu, “Çok Yüksek Hızlı Tren” projesini 2023’e kadar tamamlamayı hedeflediklerini, bu sayede İstanbul’dan Ankara’ya yaklaşık 1.5 saatte gidilebileceğini açıkladı. İki nokta arasında hızın 350 kilometreye ulaşmasıyla Japonya’da Shinkansen ve Fransa’da TGV ile yakın özelliklerde bir demiryolu ulaşımına sahip olacağız.
YHT ile şu ana kadar İstanbul, Ankara, Eskişehir, Konya birbirine bağlanmış durumda. Çok yakında Ankara-Sivas hattı da açılacak. Bakan Karaismailoğlu’nun paylaştıklarından, demiryollarında modernizasyon gerçekleştirilirken sinyalizasyon başta olmak üzere güvenlik konusunun öncelikli olarak ele alınacağını anladım. Yenilenen altyapının İç Anadolu’dan Karadeniz’e, Akdeniz ve Güneydoğu’ya kadar uzatılması planlanıyor. Hâlen bu bölgelerde 59 proje devam ediyor.
Bakan’dan yatırımlar konusunda aldığım son bilgiler gerçekten çarpıcı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bünyesinde tam 230 bin kişi çalışıyor, 2003 yılından bu yana yapılan yatırım 1.2 trilyon TL. Bunun yüzde 67’si karayolları için kullanılmış. Taşıt yolları konusunda ciddi seviyeye ulaşıldığı için bundan sonra önemli oranda demiryollarına ağırlık verilecek. Bakan’ın aktardıkları arasında çok kritik bir nokta da “Marmara Çemberi”.
Bu proje grubunda; Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü, İstanbul-İzmir Otobanı ve raylı sistemler var. Bu çemberin tamamlanmasıyla Londra’dan Pekin’e kadar uzanan geniş coğrafyada Türkiye en gelişmiş ulaşım ağlarından birine kavuşacak. Bakan Karaismailoğlu, 5G ve dijitalleşme alanında da çok hızlı yol alacağımızı müjdeledi.