Yüksek kur seviyesi ve vergiler nedeniyle ekonomik araç olarak adlandırılan otomobil kategorisi giderek eriyor. Türkiye’de belli bir güvenlik ve konfor seviyesi sunan araçların fiyatı 350 bin TL dolayında.
VERGİLER YÜKSEK
Dar gelirli vatandaşların otomobil sahibi olma hedefleri giderek güçleşiyor. Türkiye’deki yüksek döviz kuru seviyesi ithal otomobil fiyatlarının düzenli aralıklarla yükselmesine neden oluyor. Diğer taraftan Türkiye, dünyada otomobil satışlarından ve kullanımından en fazla vergi alan ülkeler arasında bulunuyor.
Bu durum, maaşla çalışan ve ortalama gelir seviyesindeki bir ailenin otomobil sahibi olmasını giderek karmaşıklaştırıyor. Otomotiv sektörünün veri ve ikinci el fiyatlandırma şirketi Cardata verilerine göre, Türkiye pazarında 150 bin TL’ye kadar sadece 3 araç kaldı. Asıl dikkat edilmesi gereken ise 300-400 bin TL bandı. Çünkü, markalar araçlarının çoğunu buraya konumlandırdı. Şu anda en çok model 210 adet ile bu aralıkta ve ortalama fiyat 352 bin 200 TL’ye ulaşmış durumda.
2 AY HAREKETLENECEK
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, 1 Temmuz itibarıyla otomotiv pazarını oldukça hareketli günlerin beklediğini vurguladı. Yalçın, şunları söyledi: “Sektörü çok şanslı bir 2 aylık dönem bekliyor. Uzun tatil süreleri, sıfırı olduğu kadar ikinci el araç pazarını da hareketlendirecek. Haziran ayının sıfır otomobil satışları açısından 75 bin adetle kapanmasını bekliyoruz.
İkinci el araç satışları ise bunun 5-6 katı olacaktır. Ancak asıl kırılma noktası 1 Temmuz. Özellikle tatil öncesi yani 15 Temmuz’a kadar olan dönem ikinci el araca çok yoğun bir talep olacak. Yaptığımız analizler, temmuz ayında 300 bin adet tekil ikinci el aracın satılacağını gösteriyor. Bu satışların büyük bölümü ise ilk 15 günde gerçekleşecek.”
YILIN TAŞITI SEÇİLDİ
Otomotiv Gazetecileri Derneği (OGD) tarafından bu yıl 6’ncısı düzenlenen ‘Türkiye’de Yılın Otomobili’ yarışmasının birincisi Fiat Egea Cross oldu. Yarışmanın finalinde OGD üyesi 76 otomotiv gazetecisi oy kullandı. Egea Cross’tan sonra en çok oyu Skoda Octavia aldı.
Yarışmada bir başka yeniliğe daha imza atıldı. ‘Yılın Otomobili’ dışında, ‘Yılın Tasarımı’ ödülü de Land Rover Defender’a verildi. Araçlar; ‘tasarım, yol tutuş, ergonomi, yakıt tüketimi, emisyon oranları, güvenlik, donanım seviyesi, fiyat-değer oranı’ kriterleri açısından sınavdan geçirildi. ‘Türkiye’de Yılın Otomobili 2021’ ALJ Finans, Bridgestone, Intercity, Shell Helix Motor Yağları ve TÜVTÜRK sponsorluğunda gerçekleştirildi.
EFSANENİN DÖNÜŞÜ
Toyota, otomotiv dünyasının bir efsanesi olan Land Cruiser’ın yeni neslini Dubai’de gerçekleştirilen ve online olarak yayınlanan dünya prömiyeriyle tanıttı. Toyota, Yeni Land Cruiser’ı 2021 yaz aylarından itibaren 130 ülkede satışa sunmaya başlayacak. Land Cruiser, 70 yıllık geçmişe, 170 ülkede 10 milyondan fazla satış adedine sahip. Yenilenen Land Cruiser, LC 300 versiyonuyla SUV ürün gamının yeni amiral gemisi konumunda olacak.
Motor, şanzıman ve platform tamamen yeni olmakla birlikte Land Cruiser’ın mühendisliği, yol ve en zor arazi şartlarında daha iyi performans gösterecek şekilde geliştirildi. Yeni teknolojilerin kullanılmasıyla birlikte ağırlık azaltıldı. Yenilenen Land Cruiser, bir önceki versiyona göre 200 kilogram (kg) daha hafif. Ayrıca ‘çoklu arazi monitörü’ ile donatılan ilk Toyota oldu.
ÇALIŞANLARINA SAHİP ÇIKTI
Skoda’nın Türkiye distribütörü Yüce Auto’nun Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Yüce, pandeminin başladığı 2020 yılının Mart ayında aldıkları ‘hiçbir çalışanı işten çıkarmama’ kararını, devam ettireceklerini söyledi. Kısa Çalışma Ödeneği (KÇÖ) uygulamasının 30 Haziran’da biteceğini belirten Yüce, “Zor bir dönemden geçmemize rağmen, iyi ve kötü günde çalışanlarımızın yanında olduk ve olmaya devam edeceğiz. Tüm bayilerimiz de aynı düşünce ve çaba içinde” dedi.