- Türkiye’de e-ticaret hacmi 2021’de 300 milyar lirayı aştı. İnternetten ticaret yapan şirket sayısı ise 350 bine ulaştı. Halkın neredeyse yarısı e-ticarete alıştı. Sektör hızla büyürken bu alandaki istihdam açığı ise 1 milyon olarak hesaplandı. Kariyer siteleri özellikle e-ticaret uzmanı ve yöneticisi ilanlarıyla doldu. Yapay zeka destekli artırılmış gerçeklik ve robot teknolojilerinin hızla gelişmesi, siteler arası rekabeti iyice artırdı.
- Alışveriş artık bir yaşam tarzına dönüştü. Şu an gelinen teknoloji aynı zamanda 2022’nin e-ticaret trendlerini de belirledi. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) E-ticaret Meclisi Üyesi Cenk Çiğdemli, bu yıl görsel arama, online mahalle marketleri, WhatsApp entegrasyonu, amaç odaklı pazarlama ve kişiye özel deneyimin öne çıkacağına dikkat çekti. Ticaret altyapı çözümleri şirketi ikas da Blockchain teknolojisinin bu yıl daha çok kullanılacağına vurgu yaptı. İşte 2022 trendleri...
ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK
E-ticaretten alışverişi tercih etmeyen kişilerin en büyük sebeplerinden biri ürünü canlı olarak görememektir. Bu teknoloji, o sorunu ortadan kaldırıyor. 3 boyutlu görüntülemeyle müşterilerle etkileşimi artıran bu uygulama uzun yıllar hayatımızda yer alacak.
ONLINE MAHALLE
2022’nin en belirgin trendlerinden biri mahalle marketlerinin online satışa başlaması olacak. Buna yönelik geliştirilen uygulamalar, her ölçekten bakkal ve market için kullanılabilir hale gelecek. Yani alışveriş için bakkala gitmeye bile gerek kalmayacak.
GÖRSEL ARAMA
Tüketici, bir yerde görüp beğendiği ürünü, e-ticaret sitesi üzerinden aratarak benzer ürünleri kolayca bulabilecek. Yani vatandaş örneğin beğendiği bir eteğin görselini siteye yükleyerek benzer ürünlere ulaşabilecek.
YAPAY ZEKALI ROBOTLAR
Potansiyel müşterilere ulaşmayı kolaylaştırmak, stok takibi yapmak, tüketicilere kişisel bilgileri doğrultusunda ürün önerisi sunmak veya satış öncesi ve sonrası analiz yapmak için yapay zekalı robotlara her zaman ihtiyaç olacak.
WHATSAPP ENTEGRASYONU
Birçok kişi, sitede alışveriş yapmak yerine, istediği ürünü WhatsApp’ta yetkiliye yazarak satın almayı tercih ediyor. WhatsApp’tan satın alma, kargo süreci ve satış sonrası müşteri hizmetleri bu yıl daha çok kullanılacak.
KOKULAR HİSSEDİLECEK
Softtech raporuna göre birkaç yıl içerisinde bir e-ticaret sitesinden parfüm almadan önce onu koklamak, evdeyken bir kumsaldaymış gibi deniz kokusunu içinize çekmek mümkün olacak. Yani ‘dijital duyu’ dönemi başlayacak.
AMAÇ ODAKLI PAZARLAMA
Karbon emisyonlarını düşürme hedefinde olan markalar tüm dünyada Z kuşağının tercih sebebi oluyor. Elektrikli araçlarla teslimat yapma, geri dönüştürülebilir ve çevre dostu ürünler sunma, e-ticaretin de trend konularından olacak.
ÖZEL DENEYİM
Kişiye özel kampanya, canlı yayında satış programları, oyunlaştırma ile satış ve yine müşteriye özel site tasarımı gibi deneyim odaklı çalışmalar da sıkça konuşulacak konular arasında yer alacak.
BLOCKCHAIN
Bitcoin, Etherium gibi kripto paralarla hayatımıza giren blockchain teknolojisi, yüzünü e-ticaret dünyasının farklı alanlarında göstermeyi sürdürecek ve bu teknolojiyi kullanan pazaryerlerinin sayısı daha da artacak.
TEKNO TURU
- Huawei, çoklu ekran kullanım özellikli yeni tableti MatePad Pro 12.6’yı 14 bin TL’den satışa sundu. Cihaz, 2’nci nesil M-Pencil, manyetik klavye ve taşıma kılıfıyla birlikte geldi.
- JBL, 22 saatlik pil ömrüne ve hızlı şarj özelliğine sahip Quantum 350 oyuncu kulaklığını 1.425 TL’de pazara çıkardı. Cihaz, USB Type C ile oyun oynarken de şarj edilebiliyor.
- Facebook’un çatı şirketi Meta, ‘Instagram Hikayeler’ ve direkt mesajlara üç boyutlu avatarların dahil olacağını ve Facebook ile Messenger’daki avatarların da güncelleneceğini duyurdu.
HAFTANIN OLAYI
KORONA ANAHTARLIĞI
ATM, POS cihazları ve asansör tuşları gibi sık temas edilen yerlerden koronavirüs riskine karşı korunmak için ‘Antibakteriyel Covid Anahtarlık’ geliştirildi. Türkmenistan merkezli Abalakowa Group tarafından tasarlanan anahtarlık, 140 TL’den satışa sunuldu.