Türkiye’de e-ticaret sektörünün büyüklüğü 800 milyar lirayı aştı. Böylesine hızlı gelişmenin en önemli unsuru kuşkusuz küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ) oldu. Halihazırda 500 binin üzerinde KOBİ, bu ekosisteme dahil oldu ve bunların çoğu da e-ihracat yapar hale geldi. İşleri büyütmede ve dünyaya açılmada büyük bir fırsat sunan e-ticaret pazarı, kişisel deneyim teknolojilerinin her geçen gün gelişmesiyle daha da çok ilgi görüyor.
SATIŞ SİTESİNDE HER ŞEY NET OLMALI
Uzmanlara göre 2040 yılına gelindiğinde tüm satışların yüzde 90’ının e-ticaret sistemi üzerinden yapılacağı öngörülüyor. Böylesine dinamik bir sektörde KOBİ’lerin en hassas olmaları gereken nokta ise hukuki çerçeveler. Tüketici ve satıcıyı koruyan bu hususların bir kısmı, bilgi eksikliği yüzünden gözden kaçabiliyor. Ana kural, sitede her şeyin net olarak belirtilmiş olması. E-ticaret hukukunda uzman Avukat Mutlucan Solak, KOBİ’lere rehber niteliğinde dikkat edilmesi gereken hukuki çerçeveler çizdi. Öyle ki, farkında olmadan hukuka aykırı davraran işletmeler, ciddi idari para cezaları, tazminat veya hapis gibi yaptırımlarla karşı karşıya kalabiliyorlar. İşte e-ticaret yapanların dikkat etmeleri gereken ana hukuki kurallar:
1-ÖN BİLGİLENDİRME
Şirket olarak önce kendinizi tanıtan (adı, soyadı, unvanı, adresi, telefon numarası vb.) net bilgileri vermeniz gerekiyor. Ardından satışa konu mal veya hizmetin temel nitelikleri, ürünlerin TL üzerinden satış fiyatları, teslim masrafları, varsa taksit bilgileri ve nasıl kullanılacağına dair detaylar okunaklı bir şekilde yer almalı.
2-TOPLAM BEDELİN GÖSTERİLMESİ
Alıcılar, vergi ve kargo masrafları dahil olmak üzere satın aldıkları ürün veya hizmetin toplam bedelini ödeme anında net bir şekilde görebiliyor olmalıdır. Ek bir bedel çıkacaksa, bu konuda bilgilendirme yapılması gerekmektedir.
3-CAYMA HAKKI
Tüketicileri Koruma Kanunu kapsamında 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin siparişinizi iade edebilirsiniz. Sitede buna yönelik bilgilendirme detayları da yine mutlaka verilmelidir.
4-KİŞİSEL VERİLERİ KORUMA
Satıcı şirket olarak, kişisel verileri koruma ve saklama yükümlülüğü, kullanıcıları aydınlatma yükümlülüğü ve bu kullanıcıların sorularını yanıtlama yükümlülüğü bulunduğu unutulmamalıdır. Şirketler aydınlatma metni hazırlamalı ve gerekli durumlarda veri işleme için rıza almalıdır.
5-İŞLEM REHBERİ
Eğer kendinize ait bir internet sitesinde satış yapıyorsanız ana sayfanızda doğrudan ulaşılabilecek şekilde bir işlem rehberi bulundurma yükümlüğünüz olacaktır. Bu yükümlülük satıcılar ile alıcıları bir araya getiren pazaryerleri için de geçerlidir.
6-SİPARİŞ ONAYI
Satıcının alıcıya sipariş onayı gönderme zorunluluğu var. Ödeme işlemi tamamlandığında, tüketiciye siparişin alındığına dair e-posta, SMS veya uygulama bildirimi yoluyla bilgilendirme yapılmalıdır. Alıcının teslime kadar bütün aşamalardan haberdar edilmelidir. Satış işleminde veya teslimatta bir sorun olduysa alıcıya bildirilmelidir.
7-İKİNCİ ELE AYRI KATEGORİ
Online satışlarda ikinci el ürünler de büyük bir pazar oluşturuyor. Satıcı şirket olarak ikinci el mal satıyorsanız, bu malların ikinci el olduğunu açıkça belirtmeli ve farklı kategoride satmalısınız.
KOSGEB’DEN DEV DESTEK PROGRAMI
Girişimci İşadamları Vakfı (GİV) tarafından düzenlenen ‘Girişimci Buluşmaları’na katılan, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB) Başkanı Ahmet Serdar İbrahimcioğlu, yeni destek programlarına dikkat çekti. Yılda 90 binin üzerinde kişiye eğitim, 103 bin işletmeye de destek verdiklerini söyleyen İbrahimcioğlu, yeni dönem için planladıkları destekleri şöyle saydı: “Teknolojiye yatırım, kapasite geliştirme, sürdürülebilirlik, yenilenebilir enerji, dijitalleşme ve küresel alanda rekabet. Bu alanlar için 250 milyon dolarlık destek verilecek. Ayrıca model fabrika ve bölgesel desteklerimiz olacak. Her bölgeye ayrı sektörel destekler olacak. 7 yılda 15 bin tekno girişim hedefimiz var” dedi.
GİRİŞİM SERMAYESİ YATIRIM FONU
Girişimci İşadamları Vakfı Başkanı Mehmet Koç da KOSGEB ile birlikte Girişim Sermayesi Yatırım Fonu kurmayı düşündüklerini açıkladı. Mehmet Koç, şöyle konuştu: “Türkiye artık masa kuran ülke oldu. Bu aşamada, Türkiye Yüzyılı’nda girişimcilere büyük iş düşüyor. GİV olarak 5 bin kişiye eğitim verdik. Bu kişilerden yaklaşık bini şirket kurdu. Girişimcilik eğitimini tabana yaymak gerekiyor. Bölgemizde milyonlarca insan umudunu Türkiye Cumhuriyeti’ne bağlamış durumda.”
GÜZELLİĞİ CEP’TEN YÖNETEN PLATFORM
Genç girişimciler Serkan Yılmaz ve Melih Umar, sağlık ve güzellik merkezlerinin iş süreçlerini kolaylaştırmak amacıyla Bilişim Vadisi’nde ixirlife adlı özel bir platform geliştirdiler. Şu an 61 şehirde aktif olarak hizmet veren yapay zeka destekli platform, online randevu alımından çalışan takibine, gelir gider hesabından stok yönetimine kadar pek çok kalemde çözümler sunuyor. Halihazırda 500’ün üzerinde işletmenin kullandığı platform, özel kampanya bildirimleri de yapıyor.
DOKUMA HALIDA KADIN DAYANIŞMASI
Kocaeli Dilovası’nın dokuma kilimcilik ve halıda gelişmesi için kurulan ‘Dilovası Kadın Girişimi Üretim ve İşletme Kooperatifi’ ilk halısını görücüye çıkardı. Kooperatifi Başkanı Elif Özhuy, “El dokuma halılarımızın ilkini tezgahtan indirdik. E-ticaret siteleri üzerinden ve dilem.com.tr internet sitesi üzerinden GİLEM adı altında Türkiye ve tüm dünyaya satışlara başlayacağız. Projelerimizde bizlerden desteklerini esirgemeyen her zaman yanımızda olan Belediye Başkanımız Hamza Şayir ve ekibine teşekkür ederim” dedi.