İstanbul Ticaret Odası (İTO) Stratejik Araştırmalar Merkezi tarafından hazırlanan ‘Reel sektörün dönüşümünde e-ticaret ve e-ihracat’ başlıklı rapor kamuoyuna sunuldu. 513 şirket ile yapılan anket sonuçlarına yer verilen rapora göre şirketler e-ticaret’te en çok 4 konuda zorluk yaşıyor. Bunların başında yüzde 56.5 ile yüksek komisyon oranları yer alırken, kargo ücretlerinin yüksek olması yüzde 45.5 ile ikinci, e-ticarette aşırı rekabet yüzde 37.8 ile üçüncü, lojistik problemler ise yüzde 30.9 ile dördüncü temel zorluk olarak sıralandı.
SİBER GÜVENLİK ÖNLEMİNE DİKKAT
Raporun öneriler bölümünde ise e-ticaretin gelişiminin sürdürülebilir bir zeminde ilerlemesi için adil bir e-ticaret platformları ekosisteminin tesis edilmesi gerektiğine vurgu yapıldı. Bu kapsamda adil fiyatlandırma, komisyon oranlarının makul seviyelerde kalması, rekabetin teşvik edilmesi gibi unsurlara dikkat edilmesi gerektiği ifade edildi. Raporda, şirketlerin en önemli gördükleri hususlar arasında siber güvenlik önemlerinin artırılmasına yönelik olarak denetim mekanizmasının geliştirilmesi gerektiği de kaydedildi.
2026’DAKİ BEKLENTİ 8.15 TRİLYON DOLAR
Raporda yer alan tespitlere göre dünya genelinde 5.21 trilyon dolarlık büyüklüğe sahip e-ticaret satışlarının 2026’da 8.15 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. E-ticaretin bir alt kolu olarak e-ihracat da bu yeni pazar içinde önemli bir büyüklüğe ulaşmış durumda. Raporda, işletmeden tüketiciye 1 trilyon dolarlık büyüklüğe yaklaşan e-ihracat pazarının, 2030 yılına kadar 6-7 katlık artış yaşayabileceğini öngören tahminler bulunuyor.
KRİTİK NOKTALAR LOJİSTİK ÜSLERİ
Raporun sonuç ve öneriler bölümünde öne çıkan diğer başlıklar ise şöyle:
* E-ticarette veri güvenliğine dikkat edilmeli. Bu kapsamda eğitimler ve mali teşvikler geliştirilmeli.
* E-ihracatın gelişimi için küresel ticaretin kalbinin attığı belli noktalarda lojistik üslerin kurulması teşvik edilmeli.
* Yeni lojistik üsler blokzincir, hassas sensörler, nesnelerin interneti ve robotik gibi teknolojiler ile entegre kurulmalı.
* E-ihracatı artırmak için metaverse ve sanal gerçeklik gibi teknolojilerden yoğun biçimde faydalanılmalı.
* Yeni nesil teknolojilerin daha etkin biçimde kullanımının yaygınlaştırılmasını sağlamak için ortak girişimler oluşturulmalı.
* E-ihracatı destekleyici yönde özel ihracat kredileri, garanti programları ve sigorta imkanları sunulmalı.
* Afrika ve Asya gibi canlı ve gelecek vaat eden pazarlara ihracatı artırmak için ortak e-ihracat platformları geliştirilmeli.
TÜRKİYE BÜYÜK AKTÖR OLABİLİR
İTO Başkanı Şekib Avdagiç, Türkiye’nin e-ticaret ekosisteminde önemli bir küresel aktöre dönüşme potansiyeline sahip olduğunu belirterek, “Türkiye özel jeopolitik konum, potansiyel üretim gücü ve nüfus dinamiğiyle önemli bir ekonomik güç merkezi olma yolunda ilerliyor. 2020’de İstanbul’da kişi başına düşen e-ticaret harcaması 3 bin 330 TL iken 2022 yılının ilk 6 ayında bu tutar 9 bin 857 TL’ye yükseldi. E-ticaret ve e-ihracat, önemli bir yatırım ve katma değer imkanı sunuyor. Bu ekosistemlerin sunduğu güçlü potansiyellerin ekonomiye uyarlanması Türkiye için milli üretimin ve özgür ticaretin kapısı olacaktır” dedi.
YENİ NESLİN AMBALAJ TERCİHİ
DUYUSAL PAZARLAMA
Marka yönetimi alanında çalışmalarıyla bilinen Nişantaşı Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Uğur Batı, ‘Duyusal Pazarlama’da ambalaj iletişiminin önemine dikkat çekti. Ambalajın karar verme süreci, satış ve marka itibarı için kritik rol oynadığını söyleyen Batı, “Tüketicilere özellikle görsel, dokusal ve kokusal unsurlarla çeşitli algısal deneyimler sunulabiliyor” dedi. Batı, yeni nesil tüketicilerin ambalaj tercihlerini ise şu şekilde sıraladı:
ÇEVRECİ OLMALI
* Çevre dostu malzemeden üretilmiş olması.
* Üzerinde markanın kökeni, hikayesi ve üretim süreci gibi unsurların yer alması.
* Pratik, kolay açılabilir, kapanabilir ve rahat taşınabilir olması.
* Ürünün aldığı olumlu yorumlar veya sosyal medya etkileşimleri vurgulanmalı.
* Dijital içeriklere yönlendirebilecek QR kodları içermeli.
BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?
MAHALLE BAKKALINI REKABETÇİ YAPTI
Kurduğu online toptan perakende ağı ToptanTR. com ile Türkiye genelindeki tüm bakkal esnafının zincir marketlerle kıyasıya rekabet edebilmesini sağlayan Sezgin Şener, “Tüketicinin gözünde ‘bakkal pahalıdır’ algısı vardı. Ayrıca bakkallarda ürün çeşitliliği azdı. İşte bu noktada devreye girdik. Üretici ile perakendeciyi aracısız buluşturuyoruz. Şu an 80 binden fazla müşteriye ulaştık. Son 1 yılda 2.5 kat büyüdük. Yakın zamanda soğuk zincir kategorisine de gireceğiz. Her bir ürünün uzmanı bizim portalımızda kendi mağazasını da açacak” dedi.
KISA... KISA...
ÇALIŞAN ESENLİĞİ ROBOTU TASARLANDI
İnsan kaynakları platformu Kolay İK, çalışanların fiziksel, zihinsel ve duygusal olarak kendilerini daha iyi hissetmelerine katkı sunmak amacıyla ‘çalışan esenliği’ chatbot’u (sohbet robotu) geliştirdi. Yapay zeka ChatGPT ile entegre çalışan robot, esenlikle ilgili her soruya cevap verip önerilerde bulunuyor. Ayrıca WhatsApp üzerinden kullanıldığı için çalışanlar, diledikleri an herhangi biriyle yazışıyor gibi Kolay İK botu ile sohbet edebiliyor. Chatbot’u ilk kez kullanacaklar Kolay İK web sitesindeki ‘yapay zeka destekli asistanınız’ bölümünden ‘Sohbete Başlayın’ butonuna bastıklarında WhatsApp’a yönlendiriliyor