Bu yılın ilk altı ayını 737 milyon dolar kâr ile kapatan THY’nin Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, “Avrupa ve ABD’de ciddi kalifiye eleman sorunu var. Bizim uçuş ve yer hizmetleri ekiplerimiz gerektiğinde izin bile kullanmadı. Bu kadar özveri ve hızla büyümeye göre hisse senetlerimiz çok düşük. Bunun en az 6 dolar olması gerektiğini düşünüyorum. Yatırımcılarla görüşeceğiz” dedi.
Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Ahmet Bolat, dün düzenlediği basın toplantısında şirketin 2022 yılı ikinci üç aylık finansal sonuçlarını ve hedeflerini açıkladı. Şirketin gelirleri pandemi sürecinden önce yani 2019’un aynı dönemine göre yüzde 43 artarak 4 milyar 535 milyon dolara çıktı. Şirket bu yılın ilk 6 ayını ise 737 milyon dolar kâr ile kapattı. Bu, şirketin şu ana kadar gerçekleştirdiği en büyük altı aylık rakam olarak kayda geçti. Kargo geliri de bu yılın ilk altı ayında yine 2019’a göre 2.5 kat artarak 2 milyar dolara ulaştı.
700 PİLOT ALINACAK
THY, şu an 386 adetlik uçak filosuyla 129 ülkede 340 noktaya uçuyor. Şirket bu yıl Rize-Artvin, Cebu, Bergamo, Seattle, Juba, Buhara, Tivat’a da uçmaya başladı. Dolulukta yüzde 88’lere çıktıklarını ve global sıkıntılara rağmen çok başarılı bir performans sergilediklerini söyleyen Ahmet Bolat, kısa sürede 700’e yakın pilot alacaklarını kaydetti. Bolat ayrıca gelecek yıl da şu ana kadar ulaşamadıkları tek kıta olan Avustralya’nın Sydney ve Melbourne şehirlerine Endonezya aktarmalı olarak gideceklerini de ifade etti.
AVRUPA ZORDA
Şu an Avrupa ve ABD’de çok ciddi kalifiye eleman sıkıntısı olduğuna vurgu yapan Bolat, şöyle devam etti: “Avrupa’daki havalimanlarında iş yapış modelleri bozuldu. Pasaport polisinden tutun bagaj yükleyen kişiye kadar yeterli çalışan bulamıyorlar. Oralarda sonu gelmeyen boarding kuyruklarıyla, devasa bagaj yığınlarıyla karşılaşıyoruz.
Yolcularımız uçağa zamanında gelemediği gibi havalimanları da uçaklarımızın hızına yetişemiyor, zamanında kalkış oranlarımız düşüyor. Ayrıca uçak parça üreticilerinde de tedarik zincirlerinde de kırılmalar oldu. Normalde 55 günde yapılabilen bir dar gövde uçak motorunun tamir edilip geri gönderilmesi 180 güne çıktı. Parça üretimleri aksadı. Bizim 8 tane 787 model uçağımız bir senedir gelmedi.”
DÜNYADA İLK ÜÇTEYİZ
Ahmet Bolat, bu kadar özveriyle çalışmaya ve şirket değerinin hızla artmasına rağmen Türk Hava Yolları hisse senetlerinin değerinin çok altında olduğuna da dikkat çekti. Bolat, “THY’nin 15 milyar dolara yakın maddi duran varlık değeri var. Şirketimiz şu anda hem kârlılık hem de kapasite açısında Avrupa’daki tüm rakiplerini geçmiş durumda. Dünyada da ilk üçe girdik. Böyle bir şirketin hisse değerinin en kısa zamanda minimum 6 dolarlara çıkmasını bekliyorum. Şu anda bu rakam 3 dolar civarında” diye konuştu.
YENİ GİREN UZMAN 17 BİN TL ALIYOR
Ahmet Bolat, THY’nin özverili çalışanlarıyla birlikte büyüdüğüne dikkat çekerek şirkete yeni giren bir uzman maaşının 17 bin TL’den başladığını da vurguladı. Bolat, “Arkadaşlarımız güzel ikramiyeleri hak ediyor. Yakın zamanda teknisyen ve mühendis alımlarımız olacak” dedi.
EN AZ 5 BİN KİŞİ DAHA İŞE ALACAĞIZ
THY’nin pandemi dışında hep çift haneli büyüdüğünün de altını çizen Ahmet Bolat, şu bilgileri verdi: “‘Yeni pilot okulları nerelere açarız?’ diye düşünüyoruz. Sürekli pilot yetiştiriyoruz. Yatırımcılarla bir araya geleceğiz. Piyasa değerimiz 4.6 milyar dolar, şirket değerimiz 17 milyar dolar civarında. 5 bin 400’ün üzerinde pilotumuz var. Geçen yıl iştiraklerimizle beraber 5 bin kişi işe aldık. Bu yılın ilk altı ayında 3 bin kişi işe başladı. Yıl sonuna kadar yeni istihdam rakamımız da 5 bini geçecek. Toplam çalışan sayımız 65 bin kişi.”
VAN’DA ÖZEL TOPLANTI
Ahmet Bolat, bu kadar hızla büyümeyle birlikte hisselerin yabancıların ilgisini çekeceğine inandığına da vurgu yaparak, “Ülkemizin diğer güzel şehirlerini de tanıtmaya başlayacağız. Şimdi bu ayın 21’inde yönetim kurulumuz ile beraber Van’a gideceğiz. İnsanları bütün dünyadan Van’a çağırmadan önce o güzellikleri önce biz kendimiz göreceğiz.
Böyle bir program THY tarihinde bir ilk olacak. Sonra Mezopotamya projemiz var, Diyarbakır, Gaziantep, Mardin, Şanlıurfa ve Antakya’yı kapsayacak. Buraları peygamber şehirleri... Medeniyetlerin bir arada yaşadığı yerler. Bu özelliklerimiz Avrupa’da bilinmiyor. Buraları tanıtacağız. Eylül ayından itibaren iç hatlara kapasite artışı yapacağız” diye konuştu.
BUSINESS KOLTUK TALEBİ ARTTI
Bolat’ın verdiği bilgiye göre, Business dolulukları yüzde 45’ten yüzde 65’lere çıktı. Şirketin kargo gelirleri de yüzde 43 artarak 4.5 milyar dolara ulaştı. Hava kargo pazarı yüzde 6.9 oranında daralma gösterirken, Turkish Cargo’nun satış tonajı bazında pazar payı yüzde 4.8 olarak gerçekleşti. THY, 2020 ve 2021 yılında network taşıyıcıları arasında Avrupa’da en çok uçuş gerçekleştiren ve en çok kapasite sunan hava yolu şirketi oldu.