Artık giyim kuşam akımlarının sosyal medya güdümünde olduğu malumunuz. Birdenbire deniz kızını andıran kıyafetler, payetli, balık kesim elbiseler her yerde belirmeye başladı. Moda sitesi Nasty Gal, Google’da ‘deniz kızı stili’ aramalarının dünya çapında son bir yılda yüzde 736 artış gösterdiğini açıkladı. Pinterest’te bu oran yüzde 614. TikTok’ta ‘MermaidCore’ (Deniz kızı estetiği) etiketli paylaşımlar 14.8 milyardan fazla izlenmeyi geçti bile. Deniz kızı stili neden ve nasıl yükseldi peki?
KAÇIŞ İHTİYACI
Birinci tetikleyici, vizyona giren ‘The Little Mermaid’ (Küçük Deniz Kızı) filmi. Parıltılı maviler, yumuşak deniz köpüğü yeşilleri, metalik gümüşler ana renk paletini oluşturuyor. Deniz kabukları, inci ve kristal parçalar öne çıkıyor. Bir diğer tetikleyici ise ‘gerçeklerden kaçma’ ihtiyacı. Deniz kızı gibi fantastik bir kahramana özenmek, insanlara rüyada ve başka bir dünyada hissi veriyor.
DERİN ANLAM ARAYIŞI
Kaçış isteği neden kaynaklanıyor? Pandemi, savaş, küresel ekonomik baskılar, tırmanan bir iklim krizi, kemer sıkma politikaları derken insanların tek kaçış alanı yaratıcılıklarını sergileyebildikleri alanlar haline geldi. Tasarımcılar da bu kaotik sosyal iklimi kitlesel başa çıkma stratejisine evirmeye çalışıyor. Manevi bir sığınak, çocuksu bir neşe duygusu, uzayda hayata inanma iyimserliği gibi temalar, bu belirsiz ortamda kurtarılmış alanlar yaratıyor. Nitekim mistik ve astrolojik konulara ilginin artması da bundan kaynaklanıyor. Tarottan, numerolojiden ilham alan koleksiyonlar ana akım haline geliyor. Ana akım, esasen derin bir anlam ve bağlantı kurma arayışını temsil ediyor.
Yapay zeka yapay zeka
BUGÜN NE GİYECEĞİMİ SÖYLE BANA
İnsansı düşünmeye en yakın teknolojiye sahip yapay zeka (AI) algoritması ChatGPT, bu kez de stil asistanı oldu. Artık insanlar nasıl giyinmeleri gerektiğine dair tüyolar için bu platforma başvuruyor. Örneğin, “Bugün akşam davetinde dikkat çekici olmak istiyorum” veya “İş görüşmesine giderken özgüvenli ve saygı uyandıracak şekilde giyinmek istiyorum” gibi ifadelerle algoritmadan yardım istiyorlar. Gelen yanıtı uygulayıp videolarını çekiyorlar. İzleyicileri onları 10 üzerinden puanlıyor.
AI MODA HAFTASI DÜZENLENDİ
Genellikle 6-7 gibi ortalama üstü puanlar alıyorlar. Yani yakın gelecekte, “Şık giyinmeyi bilmeyen insan yoktur, az yapay zeka kullanan insan vardır” diyebiliriz. ‘AIFashion’ (Yapay zeka modası) etiketli paylaşımlar şu an 15 milyonu aşkın izlenme alıyor. Etkileşim analitiği merkezi SimilarWeb’e göre ChatGPT, hem mart hem de nisanda aylık 1.5 milyar kullanıcıya erişti. Sağlık, finans, medya ve eğlence gibi endüstriler, bir zamanlar yalnızca insanların tekelinde olan görevleri yerine getirmek için yapay zekayı kullanıyor. Hatta geçen ay, biz seçim gündemine yoğunlaşmışken New York’ta Midjourney gibi üretken yapay zeka sanat programlarını kullanarak sanal görünümleri sergileyen ilk ‘AI Moda Haftası’ düzenlendi. Elon Musk da geçen günlerde “AI moda şovu yakında” diye duyuru yaptı.