Rükzan SağırMahremiyet savaşları: Kimin gizliliğini kime satıyorsunuz?

HABERİ PAYLAŞ

Mahremiyet savaşları: Kimin gizliliğini kime satıyorsunuz?

Hatırlarsanız Apple, 2020’nin sonunda bir kahramanlığa soyundu. CEO Tim Cook, “Kullanıcılar kendi bilgilerinin nereye gittiğini bilmeli” dedi. Kullanıcı izni olmadan Facebook (Meta), Google, Snap, Yahoo ve Twitter gibi rakip uygulamaların veri toplamasını engelledi. Buna ‘şeffaflık operasyonu’ denildi. Kötü kalpli teknoloji oligarklarının elinden bizleri kurtarmak için güneş gibi doğdu sanki (!)

Piyasa değeri 3 trilyon doları aşan bir şirketin kullanıcılarına sahip çıkması fazla romantik olurdu... Ne oldu peki? Apple’ın gizlilik değişikliğinden sonra mobil uygulamalar reklam pazarındaki yeri altı ayda tam üç kat büyüdü! Yani başka uygulamaların kullanıcı verilerine ulaşmasını engelleyip kendi reklam payını artırmış oldu. iPhone’daki uygulama reklamlarından geliri yüzde 58’e yükseldi. Değişiklik öncesi bu oran yüzde 17’ydi.

Haberin Devamı

Mahremiyet savaşları: Kimin gizliliğini kime satıyorsunuz

HESAPLAR NEDEN GÜVENDE DEĞİL?

Apple’ın reklamlardan kazancını üç yıl içinde yıllık 20 milyar dolara yükseltmesi bekleniyor. Boşuna dememişler, “Bir yerde hizmet bedavaysa, satılan ürün sizsiniz” diye. Yalnız bu gizlilik meselesi sıkıntılı. Bizim tüm çevrimiçi hareketlerimizi takip edip bunları saklamak karşılığında yine bize gizliliğimizi satıyorlar.

Peki o zaman son zamanlarda kullanıcıların Instagram başta olmak üzere sosyal medya hesaplarının hacklenmesinde, spamlenmesinde ciddi hak ihlalleri yaşanmıyor mu? Hem verilerimizi taahhütle uygulamalara emanet ediyoruz hem bunlardan para kazanıyorlar hem de hesaplarımızı korumak için aldıkları önlemler yetersiz kalıyor.

Yani benim aklımdan geçeni bile okuyan yapay zeka algoritması, hesabım için tehdit içeren durumları fark edemiyor, öyle mi? Hesap kurtaran bilişim uzmanlığı da birdenbire en gözde meslek haline geldi… İnsanın aklına “Bir sokakta tüm evlerin camı kırılıyorsa bu en çok kime yarar?” sorusu geliyor haliyle…

Mahremiyet savaşları: Kimin gizliliğini kime satıyorsunuz

SON ÖPÜCÜK!

Kiss FM, bu hafta ilk NFT koleksiyonunu tanıttı. Kiss, yani öpücük temalı sanat eserleri hazırlanmıştı. İsmail Acar, Bedri Baykam, Ferruh Karakaşlı, Deniz Gökduman gibi birçok sanatçı, dudak resmetmişti.

Haberin Devamı

Kiss FM’in yöneticisi Cüneyt Ortan, eserleri NFT olarak yani dijital tapuları ile satışa çıkardıklarını, NFT’sini alana fiziksel eseri de hediye edeceklerini anlattı. Gerçeklik algısı ile sanal gerçeklik arasında köprü kurmak için iyi bir konsept.

‘TUTUYORUM ÇÜNKÜ ELİMDE’

En azından benim gibi sahiplik duygusu geliştirmek için temas ihtiyacı duyanlara “Bunu tutuyorum çünkü elimde şu an” dedirtebilen bir yaklaşım.

Eserler içinde beni en çok Cemrehan Karakaş’ın hazırladığı dudak etkiledi. Cam kırıkları içinde bir dudaktı bu. Hikayesini sordum. “Son öpücüğü anlatmaya çalıştım. Son öpücük kadar kalp kırıcı olmasını hayal ettim” dedi.

Mahremiyet savaşları: Kimin gizliliğini kime satıyorsunuz

YENİLEN DEĞİL SÜRÜLEN YULAF

Bağırsaklardaki iyi bakteri çeşitliliğini artıran yulaf, sadece içeriden değil dışarıdan da bedeni besliyor. Türkçe’ye ‘rahatlatıcı bakım’ olarak geçen ‘skin relief’ bakımı yapan ürünler dünyada uzun süredir yükselişte.

ABD’de yaşayan arkadaşlarımızın anlata anlata bitiremediği yulaf içerikli ürünler hem yetişkin hem de bebeklerde ‘skin relief’ bakıma öncülük ediyor. Yulaf özlü ürünleri, başarılı iletişimci arkadaşım Niran Hürel aracılığıyla ülkemize oldukça havalı bir giriş yaptı!

Haberin Devamı

Mahremiyet savaşları: Kimin gizliliğini kime satıyorsunuz

Sıradaki haber yükleniyor...
holder