Satın aldığım dairede fayanslar durduk yerde düşmeye başladı. Müteahhide bahsettiğimde böyle hasarlar için bir ay içinde kendisine başvurulursa onarımla sorumlu olacağını, altı ay geçtikten sonra artık kendisinin sorumlu olmayacağını söylüyor. Altı ay geçtikten sonra müteahhit sorumluluktan kurtuluyor mu? Ş.G.
* * * * *
Okuyucumun durumunu bir tüketici olarak değerlendireceğim. Tüketiciye böyle bir daire satışında dairenin kullanmaya elverişli olarak teslimi gerekir. Tüketici konumunda olan vatandaş daireyi alırken doğal olarak önce dairenin içine dışına bakıp, daireyi sağlam görürse o daireyi alır. Şayet böyle bir bakışla dairede (bir başka mal alınıyor ise o mala bakıldığında) bir hasar görülüyor ise buna açık ayıp denilir. İşte o zaman satıcıya bir ay içinde başvurmak gerekir. Ancak ilk bakışta bir ayıp görülmüyor da, kullanma sırasında bazı ayıplar ortaya çıkıyor ise buna gizli ayıp denilir. Dolayısıyla gizli ayıpta, satın aldıktan sonraki bir ay içinde satıcıya başvurma mecburiyeti yok. Gayrimenkul satışlarında gizli ayıplardan, satıcıya başvurma süresi beş yıl. Yani teslimden itibaren beş yıl içinde gizli ayıp ortaya çıkarsa satıcı bundan sorumludur. Ancak gizli ayıp ortaya çıktığında beş yılın geçmesini beklemeden ilk fırsatta satıcıya başvuruda bulunmak gerekir. Okuyucumun anlattığı olay da gizli ayıptır. Bugün satıcıya başvuruda bulunma hakkı vardır. Malın ayıplı olması durumunda, tüketici ya malı geri vererek sözleşmeyi feshetmek, ya ayıp oranında fiyattan indirim ya satıcıdan onarımı yapmasını ya da malın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini ister. Bunlardan birini seçmek tüketicinin hakkıdır.