Uçaktaki orta koltuk kolçağı hangi yolcuya ait? Kavga ve tazminat nedeni, uzmanlar tek tek açıkladı…
Günümüzde hem ülkemizde hem de dünyada en çok tercih edilen seyahat aracı uçak. Uçakla yolculuk yapmanın pek çok avantajı bulunuyor. Ancak avantajlarının yanında dezavantajları da elbette var. Uçakla seyahat eden yolcuların çoğu ya cam kenarında ya da koridor tarafını tercih ediyor. Orta koltuğun tercih edilmemesinde giriş-çıkış zorluğunun yanı sıra kol kolçağı savaşlarının da etkisi büyük. Peki, uçak koltuklarında bulunan koltuk kolçakları kime ait? Yazarımız Şirin Sever bu konuyu bugün köşesine taşıdı ve sosyal medyada büyük etki yarattı. Kolçak kavgasında kim haklı? Psikolojik ve hukuki açıdan uzmanlara sorduk. İşte yanıtları… Adem Özdoğan'ın haberi...
Ülkemizde bulunan havalimanı sayısının hatırı sayılır şekilde artmasıyla birlikte günümüzde uçak yolculukları, otobüs veya bireysel araçlarla yapılan seyahatleri adeta katladı. Sadece geçtiğimiz ay iç hat uçuşlarında toplam 15 milyon 865 bin yolcu taşındı. Uçakla seyahat etmenin pek çok avantajı var. Uçakla yolculuk diğer araçlara göre vakitten ciddi derecede tasarruf etmemizi sağlıyor. Ancak uçak seyahatinde de bazı detaylar can sıkıcı olabiliyor. Belki de bir çoğumuzun yaşadığı ancak çözümü konusunda nasıl bir yol izleyeceğini kestiremediği bir gerçek: Orta koltuk sendromu…
Orta koltukta seyahat etmenin cam kenarı veya koridor koltuklarına göre giriş-çıkış zorluğu, iki yolcunun ortasında saatlerce seyahat etme gibi bazı zorlukları bulunuyor. Ancak belki de en can sıkıcı olanı orta koltukta (aslında size ait olan) kolçaklarının diğer iki yolcu tarafından işgal edilmesi. Uçak içinde en çok tartışma yaşanan konu olarak göze çarpıyor.
Posta Gazetesi yazarı Şirin Sever de bugünkü köşesinde bu konuya değinerek şunları yazdı;
Biliyorum, şimdi ‘Allah başka dert keder vermesin’ diyeceksiniz, dalga geçeceksiniz ama meselem büyük! O kadar büyük ki, bu yazıyı ikinci kez yazıyorum. Zira her uçak yolculuğunda ‘kolçak’ kavgası veriyorum. Diğer bütün uçak görgüsüzlüklerini bir kenara koyun; her iki kolunu, iki yanındaki kolçaklara koyarak, yanındaki yolcuya yaşam hakkı tanımayan görgüsüzler öyle çok ki! Bu dertten çok muzdarip olduğum için, hostese bile sormuşluğum var ‘kimin bu orta kolçaklar?’ diye. “Görgü kuralları geçerli” demişti. E yanımdaki adamda görgü yok, onu n’apıcaz? Fırsat kollamak dışında yapacak bir şey yok. Bu derde sahip olan, bir ben de değilim bu arada. Dünyada da aynı tartışma var. Hatta uçakta en çok, kol koyma yeri yüzünden çıkıyormuş kavgalar.”
PEKİ, KİM HAKLI?
Orta koltukta veya koridordaki koltukta oturuyorsunuz. Her iki kol koyma yeri de ya da hemen yanınızdaki kolçağı diğer yolcu tarafından kapılmış. Yandaki yolcu zorla bu yeri ele geçirmeye çalışıyor. Kol koyma yeri kimin hakkı?
Biz de bu soruyu Posta.com.tr olarak uzmanlara sorduk. İşte verilen yanıtlar…
PSİKOLOG SEBLA KUTSAL: BİLİNMEZLİĞİN VERDİĞİ BİR GERGİNLİK
Klinik Psikolog Sebla Kutsal, uçaktaki kolçak kavgasının psikolojik boyutunu şöyle özetliyor;
Gerginliğin en önemli nedeni yanınızdaki kişiyi hiç tanımıyor olmanız. Ortada tek bir şey var ve onun paylaşımı söz konusu. Bilinmezliğin verdiği bir gerginlik. İnsan ilişkileri sınırlar üzerinden kuruluyor. Sınır kavgaları diyebiliriz buna. Senin sınırında mı benim sınırımda mı kalıyor bu belirsizlik var. Ben koyarsam seni rahatsız edecek mi, sen koyarsan ben rahatsız olur muyum? Sınır koymak ya da koymamak bizim toplumumuzun genel sorunu. Ya o sınır hiç yokmuşçasına birbirimizin sınırlarını ihlal ediyoruz veya iyi bir insan olabilmek için tüm sınırlarımızı kaldırıyoruz. Saygı çerçevesinden olaya baktığımızda işin sosyolojik tarafı ortaya çıkıyor. Günümüz şartlarında saygı biraz daha fazla göz ardı edilmeye başlandığından uçaktaki bu durumu da bunun yansıması olarak düşünebiliriz.
UĞUR CEBECİ: MEDENİ BİR TAVIR OLDUĞU UNUTULMAMALI
Türkiye’nin en önemli uçuş duayenlerinden biri olan Hürriyet yazarı Uğur Cebeci, uçaktaki kolçak kavgasını şöyle yorumluyor;
Uçakta kol koyma yerlerinin paylaşılması bir nezaket kuralı içinde olması gerekiyor. Kol koymayı bir taraf biraz önde bir taraf biraz arkada koyarak temassız ve zorlamasız bir nezaket çemberi içinde kullanabilirler. Genellikle yolculardan biri koyduğu yerden kolunu itiyor ve karşılıklı bir hırlaşma olmasa bile içsel bir rahatsızlık büyüyor. Eğer koridor tarafında oturuyorsanız ya da pencere tarafında oturuyorsanız bir taraf size aitse orta koltukta oturuyorsanız iki taraf da doluysa o zaman ondan biraz daha öne koymakta fayda var. Diğer yolcunun da kolçağa paylaşmasının medeni bir tavır olduğunu düşünmesi gerekir. Dünyada rapor edilmiş bu nedenle çıkmış kavga sayısı çok fazla değil. Genellikle gelişmemiş ya da az gelişmiş hava yolu şirketlerini raporlarında zaman zaman bu tür meydana gelen hırlaşma kayıtlarına rastlanıyor. Bazen kol koyma yerinde oluşan itişme ve kakışmalar omuzlarda da itiş-kakışa dönüşebiliyor.
KAVGA ÇIKARSA HUKUKİ OLARAK KİM HAKLI?
Kolçak konusunda bir tartışma yaşanır ve yolcular karakola giderse hukuk kimi koruyor? Avukat Arb. Tuğba Güzel Karlıdağ yanıtladı.
Karlıdağ, “Bu konuyla ilgili hukuki bir düzenleme bulunmamakla birlikte, geçici seyahat için oturulan koltuklardaki kolçakların kullanım amacının koltuklar arasındaki sınırları belirlemek olduğu düşünüldüğünde kolçak kullanımı örf adet ve görgü kurallarına göre yan koltuktan oturan kişiyi rahatsız etmeyecek şekilde paylaşımlı kullanılmalıdır. Diğer tarafı rahatsız ve huzursuz edici bir davranış var ise bu durum şikayete konu edilebilir. Karakola gidilse savcılık kolçak kavgası ile ilgili bir işlem yapmaz, ancak taraflardan biri diğerini rahatsız edici, taciz edici bir davranışta bulunursa bununla ilgili cezai işlem yapılabilir. Ortak kullanım alanlarının kullanımı ile ilgili hukuki bir değerlendirme yapılması halinde ise her yolcunun kendi sağındaki kolçağı kullanmasının uygun olabileceği yönünde değerlendirme yapılabilir. Rahatsızlık verici davranışın oluş şekline ve olaya göre manevi tazminat talep edilebilir” dedi.
KABİN AMİRİ: BÖYLE BİR KURAL YOK ANCAK…
Uzun yıllardır görev yapan tecrübeli bir kabin amiri ise uçakta bu veya benzeri bir durum yaşanırsa nasıl bir yol izlediklerini şöyle maddeliyor;
- Uçakta kolçak konusunda herhangi bir kural yok ancak şikayeti olan yolcuya yardımcı olabilmek için diğer yolcuyu nazikçe uyarıyoruz.
- Tartışma büyürse yolcunun yerini değiştiriyoruz
- Kilo ile ilgili koltuk işgali yapan bir yolcumuz var ise onun da yerini uygun bir koltuk ile değiştirmeye özen gösteriyoruz.
- Kolçak gibi diğer en önemli kavga sebebi de koltukların yatırılması konusunda yaşanıyor.
- Uçaktaki kavga büyürse en yakın havalimanına inip adli bir durum oluştuğu için yolcuları polise teslim ediyoruz.
EMEKLİ PİLOT TUNA GÜREL: HAVAYOLU ŞİRKETİ ZARARI TAZMİN HAKKINA SAHİP
Emekli Pilot Tuna Gürel ise kolçak tartışmasını şöyle yorumluyor;
kabinde yaşanan bir konu büyüdüğünde, ancak o durumda konunun kendilerine, yani kokpite iletildiğini söylüyor. Böyle bir durumda olay yerde, yani henüz uçuş başlamadan gerçekleşiyorsa kaptan pilot yolcuyu Sivil Havacılık kuralları gereği kendilerine verilen yetki ile "güvenlik riski" oluşturduğu için taşımayı reddedebiliyor. Bu durumda yolcu ve bagajları uçaktan çıkarılıyor. Soruna neden olan yolcu veya yolcular, yerde bulunan güvenlik güçlerine teslim ediliyor. Olay "havada" gerçekleşiyorsa ve durum yolculuğu riske sokabilecek durumdaysa, yine kaptan pilot yolcuyu en yakın havalimanındaki güvenlik güçlerine teslim etme hakkına sahip. Olayın yerde veya havada gerçekleştiği her iki durumda da uçuşun gecikmesi kaynaklı tüm maddi zararlar, yolculuğu riske atan yolcunun sorumluluğunda. Havayolu şirketi tüm zararı tazmin hakkına sahip.
- 2025 asgari ücret zammı için yeni formül! Gözler aralık ayına çevrildi
- Hasta yakınına bakan 546 bin kişiye maaş
- Güzellikte kırmızı ruj etkisi: 150 milyar lira
- Gabar Dağı’nda “çok özel” bir kutlama! Bakan Bayraktar: İç cephemizi çok güçlü hale getireceğiz
- Bakan Bayraktar açıkladı! Gabar'da hedef 70 bin varil