Modanın ve tasarımın kalbi İtalya’da 7 yıl önce ihaleye girip 65 milyon Euro’ya dev bir fabrika aldı. Toplamda 210 milyon Euro’luk yatırımla üretime başladı. İtalya’daki mobilya ve ağaç benzeri atıkları yüzde 100 geri dönüştürerek yılda 450 bin metreküp yonga levha üretip ülkedeki ilk 5 firmadan biri oldu. Bu stratejik yatırımın mimarı Hayat Holding çatısı altında faaliyet gösteren Kastamonu Entegre.
İtalya ile 2022 yılında 26 milyar dolar olan ticaret hacmimiz 2023 yılında 27.3 milyar dolarla rekor kırdı. İtalya, ülkemizin en çok ihracat yaptığı 5’inci ve en çok ithalat yaptığı 6’ncı ülke. Türk şirketlerinin son dönemde İtalya’da yatırım ve üretim iştahı dikkat çekiyor. 2002-2023 yılları arasında Türk sermayeli firmaların İtalya’ya gerçekleştirdiği doğrudan yatırımların toplamı 600 milyon dolar. Hayat Holding’in MDF, yonga levha (sunta), parke ve kapı paneli üreten şirketi Kastamonu Entegre’nin stratejik yatırımı en çok dikkat çeken yatırımlardan biri oldu.
YÜZDE 100 GERİ DÖNÜŞÜM SAĞLIYOR
Romanya, Bulgaristan, Bosna Hersek ve Rusya’daki yatırımlarının ardından, 2017 yılında da İtalya’nın üçüncü büyük yonga levha üreticisi Gruppo Trombini’yi alan Kastamonu Entegre, bu hamleyle mobilyanın başkenti Pomposa’da 450 bin metreküp, Frossasco’da 320 bin metreküp yıllık üretim kapasitesine sahip iki tesisi bünyesine kattı. 2018 yılında Pomposa’daki tesisi devreye alan şirket, burada yüzde 100 geri dönüştürülmüş hammaddeden yonga levha üretiyor. Pazar payı yüzde 15’e çıkan şirketin yıllık cirosu 110 milyon Euro.
ATIĞI OLAN ÜSTÜNE PARA ÖDÜYOR
Pomposa’daki fabrikayı gezerken bize eşlik eden Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yıldız ve fabrikanın müdürü Esat Özoğuz önemli bilgiler paylaştı. İtalya’da kimsenin mobilya ve inşaat atığını sokağa bırakmadığını vurgulayan Yıldız, “500 toplayıcı firma var. Atığı olanlar ton başına 60-80 Euro ödeyerek toplayıcılara teslim ediyor. Devlet de toplayıcılara ton başına 10-12 Euro destek veriyor. Toplanan atık bize geliyor. Biz bedel ödemiyoruz. En ucuz yonga levha maliyetimiz İtalya’da. Türkiye’de dünyanın en pahalı odununu kullanıyoruz, tonu 80-90 Euro. Avrupa’da ise 40-50 Euro” dedi.
MODA VE TRENDLER YAKIN TAKİPTE
Haluk Yıldız, yatırım için neden İtalya’yı seçtiklerini şu sözlerle özetledi: “İtalya, Orta Avrupa’ya doğru genişlemek için stratejik bir adımdı. İtalya mobilya ve tasarım alanında dünyanın en önemli ülkelerinden biri. Burada varolmak, sektördeki modayı ve trendleri daha yakından takip etme olanağı sağlıyor. İtalya’daki varlığımız mobilya üreticilerine de hizmet verme fırsatı sunuyor. Veneta Cucine, Stosa Cucine, Colombini-Febal Casa, Marinelli Cucine, IMAB gibi dev İtalyan markalarının tedarikçisiyiz.”
İHRACATTA ELİNİ GÜÇLENDİRECEK
Fabrika alım bedeli dahil 210 milyon Euro’luk yatırım yaptıklarını belirten Yıldız, “En son 40 milyon Euro’luk melamin kaplama yatırımı gerçekleştirdik. Böylece toplam yatırım 250 milyon Euro oldu. İtalya’daki en büyük Türk yatırımı bizimkiydi. Beko Napoli ve Milano’da satın alma yapınca bu unvan onlara geçti. Yıllık 450 bin metreküp üretimle ülkedeki 5 üreticiden biriyiz. 300 çalışanımız var. Ürünleri hep İtalya içine sattık. Türkiye’den 100 ülkeye ihracat yapıyoruz. 2025 yılında ‘Made in Italy’ damgalı ürünleri de bu pazarlara satacağız” bilgilerini paylaştı.
HEDEFTE AMERİKA’YA YATIRIM VAR
İtalya’nın ardından 4-5 yıl önce Amerika’ya yatırım planları olduğunu aktaran Yıldız, şu detayların altını çizdi: “Yer de belirledik. O sırada Türkiye ve Amerika arasında yaşanan problemler (Rahip Brunson krizi) ve finansmana ulaşma zorluğundan dolayı öteledik. Fırsatlara bakmaya devam ediyoruz. Son 4 yılda Türkiye’de 700 milyon Euro’luk yatırım yaptık. 7.8 milyon metreküplük kapasite ile sektörde dünyanın en büyük 4’üncü şirketiyiz. Çin’den Amerika’ya 6 kıtada 100 ülkeye ihracat yapıyoruz. En büyük pazarımız İran, Irak, Ortadoğu ülkeleri. Balkanlar’da da önemli bir pazar payımız var. Ciromuz 1.9 milyar dolar. Çalışan sayımız 7 bin.”
PESARO’DA TASARIM MERKEZİ
Pomposa’daki fabrika, Kastamonu Entegre’yi İtalyan mobilya sektöründe stratejik bir konuma taşıyor. Pesaro’da kurduğu 2 bin metrekarelik Design Center (tasarım merkezi) ile mobilya üreticileri ve tasarımcılarıyla işbirliği yapma olanağı bulan şirket, burada müşterilerle bir araya gelerek yeni dekorlar, renkler ve yüzey tasarımları üzerinde çalışıyor. Tasarım merkezinde ürün denemeleri yapılıyor ve müşterilerin geribildirimlerine göre üretime geçiliyor. Design Center’da Ar-Ge Uzmanı Gülce Tufan da görev alıyor. Buradaki know-how’un Türkiye’ye de aktarılması gündemde.
SEKTÖR İLK DEFA 4.5 MİLYAR DOLARLIK CARİ FAZLA VERDİ
Türkiye’nin MDF ve yonga levhada Çin’den sonra ikinci büyük ülke olduğunu söyleyen Haluk Yıldız, “Geçen yıl mobilya, ahşap bazlı panel ve orman ürünleri ile sektörümüz 6.3 milyar dolar seviyesinde ihracat yaptı. İlk defa 4.5 milyar dolar cari fazla verdik” dedi. Katma değerli üretimin önemine işaret eden Yıldız, “Türkiye’nin toplam levha üretimi 15 milyon metreküp. Mobilya ihracatı 4.5-5 milyar Euro. İtalya 5 milyon metreküp levha üretimi ile 12 milyar Euro mobilya ihracatı yapıyor. Biz de katma değerde önemli noktaya geleceğiz” diye konuştu.
GÜNDE 60 KAMYON ÜRÜN SATIYOR
Fabrikada yılda 500 bin ton atık işlendiğini belirten Esat Özoğuz da “Günde 100 kamyon atık getiriyor, 60 kamyon yonga levha ürünü götürüyor. İtalya’daki tek global üretici biziz. Made in Italy markası nedeniyle buradayız. Bu, tüm grubumuzun algısını yukarı çekecek. Gündemimizde 2 yatırım daha var. İlki GES yatırımı. 7-8 megavatlık bu yatırımla elektriğimizin yüzde 15’ini karşılayacağız. Ayrıca fabrika yanına 20 milyon Euro’luk tutkal fabrikası kuracağız” dedi.