Karayolları yatırımları; maliyet, işletme, teknoloji gibi kriterlerle değerlendirilebilir ve pek çok boyutuyla tartışılabilir fakat ben sağladığı toplumsal fayda ve avantajların altını çizmek istiyorum. Özellikle insan ve araç trafiğinin ciddi olarak arttığı tatil dönemlerinde bu yatırımların getirisi daha iyi anlaşılıyor. Bu hatlarda yolculuk edenlerin çok olumlu izlenimlerini duyuyorum.
Uzun tatilin son gününde Karayolları Genel Müdürlüğü, Twitter hesabından #KarayollarıGüvenleUlaştırır etiketiyle farklı güzergâhlardaki yoğunluk durumunu paylaştı. Geçmişte, özellikle İstanbul ve Ankara’ya dönüşlerde dayanılmaz boyutta sıkışıklık yaşanıyordu. Bu nedenle tatile veya aile ziyaretlerine gidenler hayli erken saatte direksiyona geçip ucu kestirilemeyecek kadar uzun süre trafikte kalıyordu.
Araçta kaybedilen zaman hesaba katıldığında hem büyük bir ekonomik kayıp hem de atmosfere feci oranda zehirli gaz yayılıyordu. İstanbul, Ankara, İzmir ve Bursa’yı birbirine bağlayan otoyol ağı, sözünü ettiğim sorunlara çözüm getirmiş oldu. Ben de Kuzey Marmara Otoyolu’nu kullanıyorum.
Yolun çok sıkışık olmaması, geniş şeritlere ve daha kaliteli zemine sahip olması konforlu ve daha güvenli bir sürüş imkânı veriyor. Tüneller etkileyici.
Belli noktalarda mobil iletişim kopuyor veya zayıflıyor; bu konunun operatörlerin iyileştirme çalışmalarıyla çözüleceğini düşünüyorum. Yol boyunca hâlen yapımı devam eden akaryakıt istasyonları ve minik tesislerin tamamlanmasıyla belli aralıklarla mola vermek de mümkün olacak. Ulaşım alanında en fazla yoğunlaştığım başlıklardan biri, güvenlik.
SALARHA TÜNELİ
Kısa süre öncesine kadar araçların karıştığı kazalarda Türkiye dünya rekortmeniydi. Bugün hâlâ trafik kazaları ciddi sorun olmaya devam ediyor ancak ölümlü ve yaralanmalı kazalarda kayda değer düşüş yaşanıyor. İçişleri Bakanlığı verileri bu doğrultuda. Bölünmüş yollar ve yeni otoyolların iyileşmeye hissedilir katkısı oldu.
Yolların daha iyi aydınlatılması, uluslararası standartlardaki zemin malzemeleri, viyadük ve köprülerin nitelikli hâle gelmesi, kazaları azaltan faktörler arasında. Ağır taşıt trafiğinin çeşitli alternatiflerle dağıtılması da işe yaradı. Son yapılan çalışmalar hakkında görüşünü almak üzere Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nu aradığımda Rize’de, afet sonrası çalışmaları koordine ediyordu.
Rize’de aşırı yağıştan zarar gören yolların onarımı sürüyor. Diğer taraftan bölgede 12 kilometrelik yolu 4.3 km’ye düşürecek, 30 dakikalık yolculuğu 5 dakikaya indirecek Salarha Tüneli’nin tamamlandığını, açılışının Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapılacağını öğrendim.
Son bir notum da Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nden. KKTC, trafik kazalarının çok yoğun yaşandığı ve trafiğin ciddi şekilde sıkıştığı bir yer. Lefkoşa Kuzey Çevre Yolu, 25 dakika süren yolculuğu 9 dakikaya indiriyor ve ulaşımı daha emniyetli hâle getiriyor. Bu yolun önemli kısmı tamamlandı. KKTC’de yaşayanları doğrudan ilgilendiren bu gelişmeyi buradan paylaşmak istedim.