Yanıtı baştan vereyim: Hayır. Bugünlerde dünya medyasında yaşanan sıfır bedene dönüş rüzgarı geçici. Ama Kim Kardashian gibi abartılı kıvrımların da modası geçti. Arzulanan beden algısındaki değişimlere biraz bakalım... Sıfır beden, yani skinny denilen estetik anlayışı uzun zamandır modada bir güç sembolüydü.
Kate Moss, sıfır beden kültürünün temsilcisiydi. Christina Aguilera’nın zayıflama iğnelerinden önceki hali de sonraki hali de ideal güzellik sayılmıyor.
İncelik, sadece fiziksel bir durum değil, aynı zamanda disiplin, kontrol ve bir statü ifadesiydi. Kilolu veya zayıf olmanın sadece iradeyle alakalı olmadığının anlaşıldığı bir dönemdeyiz. 27 Ekim’deki yazımda zayıflama iğneleriyle bu ezberin bozulduğunu, diyet piyasasının sonunun geldiğini işlemiştim. Bugün bu iğneler sayesinde sıfır beden olmak, göz önünde olan ve olmayan kişiler için her zamankinden çok daha kolay ve ulaşılabilir hale geliyor. Yani sıfır beden olmak artık kitlesel bir norm olmak üzere. Bu yüzden eski cazibesini de yitirmeye, estetik algıda bir kaymaya yol açmaya başlıyor. Çünkü tarih boyunca, bir beden tipi ya da estetik değer, genellikle az bulunur veya ulaşılması zor olduğunda arzu edilir hale gelmiştir.
YENİ ERİŞİLEMEZ GÜZELLİK NORMU
Örneğin 20. yüzyılın başında dolgun ve sağlıklı bir beden, zenginliğin ve refahın sembolüyken, modern zamanlarda onun yerini ince fizik almıştı. Sosyolog Dr Naomi Wolf, “Güzellik, sadece bireysel bir beğeni değildir, aynı zamanda sosyal bir oyundur. Eğer herkes bir standarda ulaşırsa, insanlar hemen yeni bir fark yaratma arayışına girer” diyor. Bu yüzden medya ve moda endüstrileri, yeniden idealize edilmiş ve zorlaştırılmış güzellik normları yaratmaya başladı bile. Kesin olan şu ki kilolu olmak veya çok ince olmak yeni güzellik normu olmayacak. Hafif kaslı, doğal hatlarıyla şekillenmiş, kişiselleştirilmiş, yaşını göstermeyen bedenler daha cazip hale gelecek. Çünkü bunun için gereken kişisel bakım ürünleri, ileri teknoloji gıdalar ve takviyeler, yüksek teknoloji bakımlar, özel antrenör, yaşlanma süreci yönetimi, ruhsal bakım, zindelik aktiviteleri gibi sağlık odaklı koşullara sahip olmak, diğer koşullardan daha ayrıcalık
TRANSPARAN TARTISMASI
Bu hafta Türkiye Güzeli Şevval Şahin’in Victoria’s Secret partisindeki transparan elbisesi çok konuşuldu. Kesinlikle davetin ruhuna çok uygun bir seçimdi. Markanın ABD’deki defileleri için verdiği partilerde Victoria’s Secret meleklerinin giydiği elbiselerin yanında ‘muhafazakar’ bile kalıyordu. Size VS meleği Bella Hadid’in parti kıyafeti örneğinden de bırakıyorum buraya. Evet biz o kültüre pek yatkın değiliz, ama o kültürün temsilcilerine hayranlığımızın da kanıtı var! Bu yıl Türkiye’nin en çok dinlenen şarkısı ‘Cıstak’ta Bella Hadid’e benzeyen sevgiliye duyulan hayranlık, arzu edilenle linç edileni aynı çizgide buluşturuyor... Bu arada VS demişken, yukarıdaki yazıyla bağlamak isterim. Efsaneleşen VS melekleri hiçbir zaman sıfır beden olmuyor. Her zaman hatları belirgin, kıvrımlı, hafif kaslı modeller oluyor. Bella Hadid’in de 2016’da torpille girdiği kadroda tekrar yer almak için çelimsiz vücudunu geliştirerek bu yılki defilede yer bulabildiğini not düşeyim.
YILIN RENGİ NE İŞE YARAR?
Dünya renk otoritesi olarak bilinen Pantone, kahverenginin ‘Mocha Mousse’ tonunu 2025’in rengi ilan etti. Bu renk, bizi karmaşadan uzaklaştırıp doğaya ve sakinliğe çağırdığı, günlük hayatımızda sıcaklık ve topraklanma hissini bulmamız için seçildi. Yani günümüz toplumunun doğayla bağ kurma ve huzur bulma arzusuna bir yanıt. Çünkü Pantone, duygusal ve kültürel ihtiyaçları temsil eden bir renk kararı veriyor. Yani toplumun ruh halinin, renklerdeki karşılığını buluyor. İşte bu renk, hem tasarım rehberi hem de ruhsal bir pusula işlevi görüyor. Pantone, renkleri standartlaştıran bir otorite. 1963’te geliştirdikleri Pantone Eşleştirme Sistemi (PMS), renkleri tüm endüstriler için evrensel bir dil haline getirdi. Pantone’nin uzmanları, yılın rengini seçerken moda, sanat, teknoloji ve sosyal değişimleri analiz ediyor. Örneğin, ekonomik belirsizlik dönemlerinde daha güven verici ve sade renkler seçilirken, iyimserlik dönemlerinde daha cesur ve parlak tonlar tercih ediliyor... 2025’te karmaşadan uzaklaşma yolculuğumuz kutlu olsun.