Yazı, sarı yazı ve alternatif turizm çeşitliliği ile Muğla yöresi özellikle de Bodrum, kendine yeni bir yol haritası belirledi. Yılın nerdeyse 300 günü güneşli olan bölge, Akdeniz’e kadar kıvrılan cennet koyları, gastronomisi, antik kentleri, turizm kadar kıymetli tarımı ve bereketli toprakları ile Akdeniz’in gerçek anlamda parlayan yıldızı artık. Muğla Büyükşehir Belediyesi başta olmak üzere Bodrum Belediyesi ve Bodrum Ticaret Odası sürdürülebilirliği sağlamak, bölgenin potansiyelini 12 aya çıkarmak için çalışmalar yapıyor. Yazların değil tüm yılın yıldızı olmak için agro turizm, gastronomi, doğa turizmi gibi çeşitliliği artıran projeler geliştiriliyor. Yerel ürünlerin markalaştırılma çalışmaları ise en kıymetlileri. Yerel ve kırsal özelliklerini öne çıkararak kendilerini dünyaya tanıtma hedefleri de bir o kadar önemli. Eşsiz kokusu ve lezzetiyle Bodrum mandalini, zeytin ağaçları, Mavi Yolculuk’un simgesi guletleri, tirhandilleri, bağları ile bu cennet dünyanın her köşesinden herkese her mevsim kapılarını açıyor. Geçen hafta tam da sarı yazın ortasında hala cıvıl cıvıl olan bölgede kısa bir tur yaptık, yeni çalışmaları dinledik.
ÇEŞİTLİLİĞİ ARTIRIP POTANSİYELİ 12 AYA TAŞIYACAĞIZ
Bodrum Belediye Başkanı Tamer Mandalinci, Bodrum Yarımadası’nın her yıl dünyanın dört bir yanından ziyaretçi ağırladığını belirterek, turizmdeki hedeflerini ve projelerini sıralıyor: “Turizmi 12 aya yaymak; nitelikli, sürdürülebilir bir turizmle esnafımıza, turizmcilerimize rahat bir nefes aldırmak en büyük hedefimiz. Sürdürülebilir bir turizmin en temel yolu alternatif turizm alanlarına yönelmek. Bölgenin turizm açısından dengeli gelişiminin sağlanması için bütünsel bir strateji geliştirmeliyiz. Bütünselliğe ulaşmak da ancak kentimize katkı sunan herkesle iş birliği yaparak olabilir. Bu yıl 36’ncısını düzenlediğimiz The Bodrum Cup, bu iş birliğinin en güzel örneklerinden. İçerisinde birçok kurum, kuruluş ile özel sektör temsilcilerinin varlığını hissettiğimiz The Bodrum Cup, mavi sularda yelken açan teknelerle birçok sporseveri bir araya getiriyor.”
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ÇALIŞMALARI
“Kültür, sağlık, doğa, spor, gastronomi gibi kent kimliğinin özelliklerini taşıyan alternatif turizm ile hem çeşitliliği artıracak hem de turizm potansiyelimizi 12 aya çıkaracağız” diyen Başkan Mandalinci, şunları aktarıyor: “Turizm sektöründe kırsal alanları ön plana çıkararak bölgemizin doğal güzelliklerini dünyaya tanıtırken tarım faaliyetlerinin kentimizde devamlılığını sağlayacağız. Alternatif turizmin bir kolu olan gastronomi turizmi içinde düşünülebilecek agro turizmin gelişmesi için çalışıyoruz. Bölgemizin kırsal yüzünü misafirlerimize anlatmak, özellikle Karaova bölgemizin tarımsal üretimde ne kadar önemli bir noktada olduğunu göstermek için Tarım Ar-Ge ve Yerel Tohum Merkezi, Etrim Garaova Tarım Parkı, Mandalin Uygulama Bahçesi önem verdiğimiz projelerimizden. Tarım Ar-Ge ve Yerel Tohum Merkezi’nde ata tohumlarını sürdürülebilir kılmak için ekim yapıyoruz. Etrim Garaova Tarım Parkı’nda Gençlik ve Tarım Kampı düzenleyerek şehir dışından bölgemize tarım odaklı gelen öğrencilere çeşitli eğitimler veriyoruz. Kırsalı geliştirmek, doğal güzelliklerimiz anlatmak, kentin özgün yapısını korumak için çalışmaya devam edeceğiz.”
NE KADAR YERELSEK O KADAR EVRENSELİZ
Bodrum Ticaret Odası turizmde çeşitliliği artırmak ve sezonu uzatmak için uzun zamandır çalışmalar yapıyor. Önceki yıllarda “Bodrum Leleg Yürüyüş” rotası ile bölgeye yeni bir turizm ürünü kazandırdıklarını belirten Bodrum Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Serdar Kocadon, ilçenin doğasını ve tarihini tanıtan bu macera yolunun büyük ilgi gördüğünü söyleyerek, projenin ayrıntılarını şöyle veriyor: “Pandemi ile beraber doğaya akın eden turist kitlesinden, Bodrum hak ettiği değeri almaya başladı. 185 kilometrelik yürüyüş yolu 2017’de yapılan çalışmalarla işaretlenerek yürüyüş severlerin beğenisine sunuldu. Bodrum’un ünlü türküsünün kahramanı olan Kerimoğlu’nun evinden başlayan yürüyüş güzergahı; Etrim-Yalıçiftlik-Kızılağaç- Torba-Pedesa-Girel Belen sırtlarından geçerek Turgutreis Sabancı Parkı’na uzanmakta. Adını tarihi Leleg Uygarlığı’ndan alan proje, 9 Leleg şehrinden geçerek Bodrum’un geçmişine tanıklık ederken, doğa ile buluşturarak Bodrum’a farklı bir pencere açıyor.”
AGRO VE GASTRO TURİZM ROTASI
Bodrum Leleg Yolu’nun başarısından ilham alarak, Bodrum Agro&Gastro Yolu’nu oluşturmaya başladıklarını belirten Başkan Mahmut Serdar Kocadon, “Proje için sektör paydaşları ve Oda başkanları ile bir araya gelerek Yalıçiftlik- Mumcular bölgesinde agro-turizm faaliyeti yapan işletmelerle görüştük. Niteliklerine ve faaliyet gösterdikleri sektörlere göre çeşitlendirilecek ve rotaya dahil olacak işletmelerin artmasını hedefliyoruz. Yerel mutfakların, coğrafi işaretlerin, sürdürülebilir turizmin ön plana çıktığı son yıllarda biz de “ne kadar yerelsek o kadar evrenseliz” vizyonu ile yola çıktık. Geçmişten gelen öğrenimlerimizle turizmin gelişim yönlerini bir araya getirdiğimizde bu projenin bölgemizin 12 ay turizmine katkısı büyük olacaktır. Bisiklet-yürüyüş yolları ve karayolu gibi seçeneklerle de Bodrum Agro-Gastro Turizm rotasını farklı bir konuma yükselteceğiz. Özellikle TÜRSAB Bodrum’un desteği ile projenin daha büyük kitlelere ulaşması sağlanacak. Bodrum’da çok çeşitli ve her türlü ihtiyaca cevap verecek nitelikte turizm faaliyetleri artarak devam ediyor.”
MUĞLA’NIN HER BİR YÖRESİNİ KENDİ ÖZELLİĞİYLE ÖNE ÇIKARIYORUZ
Muğla’daki turizm çalışmalarında ürün markalaştırma ve destinasyon pazarlamasına büyük önem verdiklerini belirten Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras, kentin sahip olduğu doğal, tarihi ve kültürel zenginlikleri daha geniş kitlelere tanıtmak amacıyla yerel ürünleri markalaştırma projeleri yürüttüklerini belirtiyor. “Destinasyon pazarlaması stratejilerimizle Muğla’nın farklı bölgelerini her birinin kendine özgü turizm potansiyeliyle ön plana çıkarıyoruz” diyen Başkan Ahmet Aras, şunları aktarıyor: ”Kentimizdeki tarihi yapıları restore ederek kültür mirasına katkı sağlıyoruz. Son olarak Fethiye Kayaköy’de restorasyon çalışmaları tamamlanan tarihi yapının işlevlendirme çalışmalarına destek veriyoruz. Dijital pazarlama kampanyalarından yerel ve uluslararası fuarlara katılıma kadar birçok alanda aktif faaliyet gösteriyoruz. Bu kapsamda 3. Muğla Düğün Yemekleri Festivali, 15. Uluslararası Yörük Türkmen Toyu, 9. Uluslararası Zurnazen Festivali’ne destek verdik. Geçen aylarda ITF İstanbul Turizm Fuarı, Antalya Turizm Fuarı’na katıldık. 5-7 Kasım’da London Turizm Fuarı, 5-7 Aralık’ta Travel Turkey İzmir Turizm Fuarı, önümüzdeki yıl da İstanbul Turizm Fuarı, Dubai Turizm Fuarı ve Çin Turizm Fuarı’na katılıyoruz.”
DİDİM-BODRUM ARASI DENİZ OTOBÜSÜ
Turizm destinasyonlarına destek ve daha hızlı ulaşım için Aydın Büyükşehir Belediyesi iş birliği ile Didim- Bodrum arası deniz otobüsü seferlerine başladıklarını hatırlatan Başkan Aras, şöyle devam ediyor: “Muğla’da sürdürülebilir turizm vizyonuyla sektörler ile ilgili tüm paydaşları bir araya getirmek amacı ile Turizm Platformu oluşturuldu. Yatırım, organizasyon, denetim, iletişim, tanıtım, ve pazarlama konularında bir arada hareket etmek için bu oluşum çok önemli. Muğla’da turizm sektörünün sürdürülebilir gelişimini sağlamak üzere stratejik mekansal Turizm Master Planı hazırlanacak. Ziyaretçi tipolojilerinin, beklentilerinin ve deneyimlerinin izlendiği, destinasyonların kapasite ve ihtiyaçlarının ölçüleceği, izlenebilir bir turizm veri tabanının kurulacağı, kentsel ihtiyaçlar ile turistik ihtiyaçlar dengesinin karşılıklı olarak tanımlanacağı bir plan hazırlamak önceliğimiz.”