Artık ChatGPT işe alacak! Uzman isim uyardı: Bu mesleklerde değişim çoktan başladı
İçerik üretimi, müşteri hizmetleri ve sanal asistanlar derken ChatGPT’nin artık İnsan Kaynakları (İK) sektöründe de kullanılacağı öngörülüyor. Yapay zekanın insanlara göre daha hızlı ve doğru sonuçlar üretebileceğine dikkat çeken, Doç. Dr. Ali Murat Kırık, “ChatGPT, işe alım süreçlerinde adaylara sorular sorabilir ve hızlıca CV taraması yapabilir” diyerek bazı mesleklerde değişimin çoktan başladığını örneklerle anlattı.
Elif Bayram / Posta.com.tr - Yapay zeka sohbet robotu ChatGPT’nin iş hayatında kullanımı her geçen gün artıyor. ChatGPT, İnsan Kaynakları sektöründe doğru adaylara ulaşmanın daha hızlı ve etkili bir yolu olarak karşımıza çıkıyor. Doç. Dr. Ali Murat Kırık, “Örneğin, bir çalışanın izin taleplerini ele alırken veya kariyer planlarını değerlendirirken ChatGPT kolaylıkla kullanılabilir” diyerek yapay zekanın sağladığı yenilikleri ve bazı mesleklerde beklenen sorunları anlattı.
ChatGPT'nin sınırlarını genişletme yolculuğu hızla devam ediyor. ChatGPT günümüzde tıp alanında hastalık teşhisi yapmaktan, öğrencilerin sorularını yanıtlamaya, hatta oyunlarda yapay zeka karakterlerinin oluşturulmasına kadar birçok alanda kullanıldı. ChatGPT şimdi de İnsan Kaynakları sektöründe etkili olmaya başladı.
“İNSANLARDAN DAHA HIZLI”
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı Başkanı ve Dijital İletişim Araştırmacısı Doç. Dr. Ali Murat Kırık, “Dünya genelinde bu değişim çoktan başladı, iş modelleri de değişecek” diyerek yapay zekanın İnsan Kaynakları sektörünü nasıl etkileyeceğini posta.com.tr’ye anlattı.
Doç. Dr. Ali Murat Kırık
Yapay zekanın bazı mesleklerin işleyişini değiştireceğini belirten Doç. Dr. Ali Murat Kırık, “Yapay zeka, tekrarlayan ve rutin işlerde insanların yerini alacak. Bazı mesleklerin tamamen yok olmasına yol açmasa da çalışma işleyişini değiştirecek. Örneğin, üretim hatlarında robotlar ve otomasyon sistemleri, bazı işçilik görevlerini üstlenebilir. Aynı şekilde, veri analizi ve büyük veri işleme konularında yapay zeka, insanlara göre daha hızlı ve daha doğru sonuçlar üretebilir. Sohbet robotları ve sanal asistanlar gibi yapay zeka destekli sistemler, müşteri hizmetleri alanında bazı görevleri yerine getirebilir. Bu sebeple bazı meslekler açısından değişim kaçınılmaz olacak” dedi.
“CHATGPT ADAYLARA SORULAR SORABİLİR”
ChatGPT’nin, İnsan Kaynakları sektöründeki işe alım süreçlerinde büyük avantajlar sağlayacağını ifade eden Doç. Dr. Ali Murat Kırık, “ChatGPT gibi sohbet robotları, işe alım süreçlerinde bazı avantajlar sağlayabilir. Fakat, şu anda ChatGPT'nin işe alım sürecinde tamamen bir işveren veya işe alım kararı verici olarak kullanılması çok yaygın bir durum değil. Yapay zeka, işe alım sürecinde kullanılan bir araç olarak değerlendirilebilir. İşverenler, ChatGPT veya benzer araçları kullanarak işe alım süreçlerini koordine edebilirler. Örnek vermek gerekirse, ChatGPT, otomatik ön eleme süreçlerinde adaylara temel soruları sorabilir ve CV taraması gibi görevleri yapabilir. Bu sayede, işverenlerin zaman ve kaynak tasarrufu sağlayarak daha verimli bir şekilde adayları değerlendirmelerine yardımcı olabilir” diye konuştu.
Doç. Dr. Ali Murat Kırık, ChatGPT gibi teknolojilerin personel arayanlara hızlı şekilde doğru adayı bulmanın dışında iş arayanlara da fırsatlar sunduğunu anlattı:
“İŞ ARAYANLARA REHBERLİK EDİYOR”
İş arayanlar ise, işe alım sürecinde ChatGPT veya benzer araçlarla etkileşime geçebilirler. Örneğin, bazı şirketlerin web sitelerinde veya kariyer platformlarında ChatGPT tabanlı sohbet robotları aktif kullanılabilir. Bu robotlar, sık sorulan soruları yanıtlayabilir, iş ilanları hakkında bilgi verebilir veya başvurunuzun durumu hakkında güncellemeler sağlayabilir. İş arayanlar, beceri ve ilgi alanlarını değerlendirebilir, kariyer hedeflerini belirleyebilir veya mesleki gelişim planları oluşturabilirler.
Yapay zekanın insan kaynakları alanında gelecekte çok daha etkin bir rol üstleneceğini belirten Kırık, “Yapay zeka destekli danışmanlık araçları, iş arayanlara kariyer danışmanlığı hizmeti sunabilir. Bu tür araçlar, iş arayanların kariyer yolculuklarında rehberlik sağlamak amacıyla kullanılabilir. Örneğin, kişinin yeteneklerinin hangi işe uygun olduğu konusunda bildirimde bulunabilir” ifadelerini kullandı.
“YAPAY ZEKAYLA İŞ BİRLİĞİ YAPABİLİRLER”
ChatGPT gibi yapay zeka araçlarının, iş yapış şekillerini değiştirdiğine dikkat çeken Kırık, “Müşteri hizmetleri, iletişim, otomatik yanıtlar, iş süreçlerinin otomasyonu ve eğitim gibi alanlarda kullanılan ChatGPT, verimliliği artıracak. Tabii ister istemez bu durum işgücünde değişikliklere neden olacak ve yeni becerilerin ortaya çıkmasına yol açacak. İşsizlik ve istihdam sorunlarının da ortaya çıkması kuvvetle muhtemeldir. Ancak, insanlar yapay zekayla etkili bir şekilde iş birliği yapabilirler. Örneğin bir işletme sahibiyseniz veya girişimciyseniz, yeni iş fikirleri üzerinde tartışabilir, pazarlama stratejileri geliştirebilirsiniz. İşletmenizin belirli bir yönünü geliştirmek için ChatGPT’den öneriler alabilirsiniz.” dedi.
ChatGPT'nin tarihin en hızlı büyüyen uygulaması olduğunu belirten Kırık, “Verilerin analizi ve metinlerin çevirisinde ChatGPT gibi sohbet robotlarının kullanılması da iş modellerin değişmesine neden oluyor. Şu an dünya genelinde bu değişimler yaşanmaya başladı. ChatGPT'nin Ocak 2023'te aylık 100 milyon aktif kullanıcıya ulaşarak tarihin en hızlı büyüyen uygulaması olduğu tahmin ediliyor. Bu veri bile gelecek adına bu teknolojinin iş yapış şekillerini değiştireceğini gözler önüne seriyor” diye konuştu.
“YAPAY ZEKAYA DOĞRU SORU SORMAK ÖNEMLİ”
Yapay zekanın doğrudan etkileyeceği sektörün medya olduğunun altını çizen Doç. Dr. Ali Murat Kırık, “Yapay zeka ve sohbet robotlarını kullanmak kadar onlara doğru soruyu sormak da önemli. Doğru soruyu sormadan doğru cevap alabilme şansımız yok. Bu sebeple neyi kullandığımızdan ziyade nasıl kullanmamız gerektiği önemli. Yapay zeka uygulamalarının etkili ve güvenilir bir şekilde kullanılması için daha geniş bir bilgi ve veri seti gerekmektedir” ifadelerini kullandı.
Doç. Dr. Ali Murat Kırık, insan faktörünün öne çıktığı mesleklerde yapay zekadan verim alabilmenin daha zor olduğunu anlattı:
Özellikle yapay zeka sistemlerinin veri kaynakları, önyargılar, güvenlik, mahremiyet ve etik gibi konularda dikkate alınması gereken birçok faktör bulunuyor. Bu sebeple gazetecilikte olağanüstü olaylar ve farklı faktörler de devreye girebilmektedir. Gazetecilikte yalnızca doğru soruyu sormak değil aynı şekilde bilgi doğrulama, haberin etik kurallara uygunluğunu değerlendirme ve insan faktörünü dikkate alma gibi becerilerin de kullanılması önemli olduğundan durum daha farklı oluyor. İnsan faktörünün ve duygularının öne çıktığı mesleklerde yapay zekadan en üst düzeyde verim alabilmek çok daha zor.