Twitter'da 'Mavi Tik' etkisi! Uzman isim uyardı: Yeni karar bu suçları artırabilir
Twitter, “Tweet Düzenleme” özelliği ile kullanıcıların karşısına çıktı. Bu özelliğin nasıl çalışacağı ile ilgili birkaç bilgi paylaşılmış olsa da tam olarak nasıl kullanılacağı ve sonuçlarının neler olacağı merak ediliyor. Konuyla ilgili önemli noktalara dikkat çeken Avukat Cansen Erdoğan, "Twitter bu yeniliği yazım hatalarını düzeltmek için getirdiğini söylese de durum öyle olmayacak, suçlar artacak" diyerek kullanıcıların bilmesi gereken detayları anlattı. Siber Güvenlik Uzmanı Osman Demircan ise, hesap doğrularken “Sahte kimlikler çok kolay bir şekilde çıkartılabilir” diyerek mavi tik konusunda kullanıcıları uyardı.
Elif Bayram / Posta.com.tr – Twitter’da mavi tiklerin kaldırılması sosyal medyada en çok konuşulan konulardan biri oldu. Daha önce iki kez ertelenen 'paralı mavi tik' uygulaması 20 Nisan akşamı devreye girdi. Böylece çok sayıda kurum ve isim, onaylı hesap simgesini kaybetti. Avukat Cansen Erdoğan, tweet düzenleme özelliğinin bazı suçları artırmanın yanı sıra sosyal medyada sahte haberlerin yayılmasının da önünü açabileceğini belirtti. Avukat Erdoğan, “Tweet değiştirme ve düzeltme konusu sosyal medyayı ilginç bir noktaya götürüyor. Bu durum sahte haber ve yanlış bilginin yayılmasının önünü açacak tehlikeli bir uygulamaya dönüşebilir” dedi. Siber Güvenlik Uzmanı Osman Demircan, “Twitter Blue abonesi olmayan herkes artık normal biriymiş gibi görünecek. Sahte hesaplar artacak. Twitter’dan başka platformlara geçiş olabilir” diyerek Blue aboneliğinin sağladığı yenilikleri ve beklenen sorunları anlattı.
Avukat Erdoğan, “Sosyal medyada sahte haberler içerikleri ya da hakaret içeren tweetlerin görülmesi halinde görselin fotoğrafı çekilerek e-noter vasıtasıyla tespit edilmesi ve bununla ilgili olarak hukuki işlemlere başlanılması oldukça önemli. Sosyal medya uzun zamandır hayatımızda varmış gibi gözükse de hukuki anlamda çok da uzun bir süreyi kapsamıyor. “Tweet Düzenleme” özelliğiyle ilgili hukuki düzenlemelerin teknolojik hayata uyum sağlaması açısından daha zamana ihtiyacımız var gibi gözüküyor. Bu aşamada Türk Ceza Kanunu'nda yer alan bütün cezai durumlar sosyal medya suçları için de birebir geçerli. Hatta aleniyet taşıdığı için, verilen cezaların 3 katından itibaren arttırılmış halleriyle cezalandırılma durumları da gündeme gelmiş oluyor” dedi.
1 YILLIK CEZA 3 YILDAN 10 YILA KADAR UZUYOR
Twitter üzerinden suça konu paylaşımlar yapan kişilerin tespit edilmesindeki önemli noktalara dikkat çeken Avukat Erdoğan, “Bununla ilgili olarak aleniyet ve sosyal medyayı kullanarak suç işlemek aleniyet kavramını ortaya çıkardığı için, bu suçun Türk Ceza Kanunu’na göre normalde işlenmesinden daha fazla cezanın artırılması söz konusu oluyor. Örneğin, nitelikli dolandırıcılık Türk Ceza Kanunu madde 158’de nitelikli dolandırıcılık suçu düzenlenmiş. Bununla ilgili olarak nitelikli dolandırıcılıkta bulunan kişiye 1 yıldan 5 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası uygulanıyor. Dolandırıcılık suçunun bilişim sistemleri yoluyla veya kredi kurumlarının araç olarak kullanılması suretiyle işlenmesi halinde bu 1 yıllık ceza 3 yıldan 10 yıla kadar uzuyor ve adli para cezası miktarı artırılıyor. Sosyal medya, suçun aleni olarak işlenmesi kavramının direk göbeği olduğu için Türk Ceza Kanunu'nda bu suçlara ilişkin verilen cezalar arttırılıyor” diye konuştu.
Bu durumda suçlu kişilerin tespit edilmesinde bazı sorunların olabileceğine değinen Avukat Erdoğan, “Bu süreçte en zor kısım, suçlu kişilerin kimliklerinin tespit edilmesi olabiliyor. Türkiye’den alınan bir IP ile eğer bu suçlar işlenmişse tespit etmek kolay oluyor. Ancak yurt dışından alınan IP’ler üzerinden bu suçlar işlenmişse Amerika’ya başvurarak bu kişilerin kimliğinin tespiti isteniyor. Bununla ilgili işlemler ve taleplere cevap verilmesi çok uzun sürüyor” ifadelerini kullandı.
“SUÇLARI VE CEZALARI TEKRARDAN DÜŞÜNMEMİZE YOL AÇACAK”
Twitter’ın günümüzde haber alma ve bilgi dağılımının en çok yapıldığı yer olduğunu belirten Avukat Erdoğan, bu konuyu örnek üzerinden anlattı:
Elon Musk’ın Twitter’a en son getirdiği yeni özellik, tweetleri yayınlandıktan 30 dakika içinde en fazla 5 kere düzenlenebilme durumu birçok soruyu da beraberinde getirmiş oldu. Twitter bu yeniliği yazım hatalarını düzeltme, etiket eklemek için getirdiğini söylese de durum öyle olmayacak. Örneğin ‘Bir yerde bomba patlayacağını söyleyip sonra onu silmek veya halkı isyan ve tahrike yönelik davranışlarda bulunmak, birilerine hakaret etmek, dolandırmak ve ondan sonra bunu silmek’ Twitter üzerinden yani sosyal medya üzerinden işenen suçları ve cezaları tekrardan düşünmemize yol açacak.
Twitter'ın sahibi Elon Musk’ın hızlı bir şekilde mavi tik satışına başladığını söyleyen Siber Güvenlik Uzmanı Osman Demircan ise, “Bu durum dışarıdan her ne kadar mavi tik satışı gibi görünse de bu aslında bir aboneliğin ismi. Twitter Blue aboneliği, hesabınıza mavi onay işareti eklemenin yanı sıra bazı yeni özelliklere erken erişim olanağı sunuyor. Bu özellik abonelere daha uzun Tweetleme ve Tweet düzenleme imkanı da sunuyor. Şu an normal kullanıcılar sınırlı sayıda metin paylaşabiliyorlar ama eğer Blue abonesiyseniz çok daha uzun metinler paylaşabiliyorsunuz. Ayrıca yapılan yorumlar en üstte görülebiliyor. Kullanıcılar bu abonelik sayesinde 4.000 karaktere kadar Tweet atabiliyor. 60 dakika uzunluğunda video yükleyebilme özelliği de bulunuyor” dedi.
“TWEET DÜZENLEME” ÖZELLİĞİ GELDİ
İnsanların Blue abonesi olmayı mavi tikten daha çok istemelerinin en önemli nedenlerinden birinin 30 dakika içerisinde yazılan bir metnin değiştirilebilmesi olduğunu belirten Demircan, “Kullanıcılar Blue abonesi olmayı mavi tikten daha çok istiyorlar. Bunun en büyük nedenlerinden biri 30 dakika içerisinde yazdığınız bir metni değiştirme hakkı veriyor olması. Bu süreyi güncelleme yapmak veya başka birini etiketlemek için kullanabilirsiniz. Tweet düzenleme gibi özelliklerin gelmesiyle birlikte insanlar Twitter Blue aboneliğini tercih etmeye başladır, mavi tik aslında yanında hediye gibi geldi. Elon Musk, Twitter Blue ücretinin aylık 8, yıllık 84 dolar olan duyurdu” diye konuştu.
“SAHTE HESAPLARIN HIZLI BİR ŞEKİLDE AÇILMASINI SAĞLAYACAK”
Musk’un sosyal medyada mavi tike bakış açısını değiştirmeye çalıştığını söyleyen Demircan, “Musk, kullanıcıların kendi varlığını birkaç kriterle ortaya koyarak ‘ben buyum’ dedikten sonra mavi tiki hak edebileceklerini düşünüyor. Yani herkesin kendini doğrulaması gerektiğine inanıyor. Sadece ünlüler, tanınmış kişiler, siyasetçiler değil herkes kendi doğruluğunu ortaya koyabilir diyor. İşte tam da bu noktada bir karmaşa başlıyor. Bunun nedeni insanlar şu an kendilerini sadece cep telefonu numarası ve e-posta adresi üzerinden doğruluyor yani kimlikle doğrulanmıyor. İlerleyen zamanlarda kimlikle doğrulanamıyor olması birtakım karışıklıklara yol açacak. Çünkü herkesin mavi tikleri düştü. Twitter Blue abonesi olmayan herkes artık normal biriymiş gibi görünüyor. Bu durum sahte hesapların hızlı bir şekilde açılmasını sağlayacak. Elon Musk aslında mavi tikleri bu şekilde dağıtarak bot hesaplarla mücadele edebileceğini ve bundan para kazanabileceğine inandı” ifadelerini kullandı.
“ELON MUSK’IN İZİNDEN GİDEREK ÇOK YANLIŞ BİR KARAR VERDİLER”
Twitter’dan sonra Instagram ve Facebook’un da abonelik sistemlerini örnek aldığını belirten Demircan, “İlerleyen günlerde karmaşık durumlar yaşanabilir” diyerek bu kararın yanlış olduğunu anlattı:
İlerleyen günlerde sosyal medyada çok karmaşık durumlar yaşanabilir. Diğer sosyal medya platformları da bunu örnek almaya başladı. Örneğin Instagram ve Facebook da yeni Meta aboneliği sayesinde herkese mavi tik vereceğini söylüyor. Metayı diğer Twitter’dan daha farklı kılan özellik, telefon numarası, e-posta adresi doğrulamasının yanında bir de kimlik istiyor. Bu durum aslında Instagram’ın botlarla mücadele etmek için bulduğu bir yöntem ama Instagram’ın en popüler uygulama olduğu düşünülürse, Elon Musk’ın izinden giderek çok yanlış bir karar verdiler. Çünkü şu an kurguladıkları doğrulama sistemi çoğunlukla yapay zeka sistemine dayanıyor. Yapay zeka Instagram’da kimliği doğruluyor. O kişinin gerçek bir kişi olduğuna kanaat getirdikten sonra mavi tiki veriyor. Bu sistem sayesinde sahte kimlikler çok kolay bir şekilde çıkartılabilir. Sisteme sahte kullanıcılar çok hızlı bir şekilde eklenebilir.
“MAVİ TİK ARTIK AYRIŞTIRICI OLMAKTAN ÇIKACAK”
Instagram için bu sistemin bazı ülkelerde test aşamasında olduğunu belirten Demircan, “Şu anda bu durum Yeni Zelanda, Avusturya ve Amerika’da test aşamasında. Bu testlerin sonucunda dünyaya açıp açmama kararını verecekler. Eğer tüm dünyaya bu sistemi açmaya karar verirlerse, mavi tik artık ayrıştırıcı olmaktan çıkacak ve bireysel olarak kendi varlığımızı ispatlayan bir unsur haline dönecek. Bu durum sahte hesaplarla suistimale çok fazla açık kapı bırakıyor. Geçmişte olduğu gibi bu açıklar keşfedilirse, örneğin Rihanna'nın adına açılacak sahte bir hesapla Rihanna gibi mavi tik sahibi olma potansiyeli olan biri olacak” dedi.
“BLUE ABONESİYSENİZ DAHA FAZLA KİŞİNİN AKIŞINDA GÖRÜNECEKSİNİZ”
“Eskiden mavi tik bir bakıma etkileşim gücü demekti. Bundan sonra sadece Twitter’a abone olup, para ödeyen hesap anlamına mı gelecek?” sorusuna yanıt veren Demircan, Twitter Blue abonelerinin etkileşimde bir adım önde olduklarını anlattı:
Tanınmış bir kişiyseniz mavi tikin görülmesi ya da görülmemesi sizin tanınmış olmanız ya da olmamanız anlamına gelmiyor. Yani tanınmış kişi milyonlarca kişi tarafından takip edilen ya da 100 binlerce kişi tarafından takip edilen bir kişi aslında hala tanınmış kişi. Burada trafiği yaratan şey takipçilerle kurulan etkileşim. Paylaşılan içerikler ne kadar çok diğer kişiler tarafından paylaşılırsa, yorumlanırsa ve beğenilirse yine etkileşim aynı şekilde devam edecek. Fakat Twiter Blue, abonelerine etkileşimde de ekstra bir ayrıcalık tanıyor. Yani Blue abonesiyseniz daha fazla kişinin akışında görüneceksiniz ve bir adım öndesiniz. Bu durum etkileşim gücünü de değiştirebilir.
“ELON MUSK GERİ ADIM ATACAK”
Uygulamayı kullanan ve ücret ödemeyi kabul etmedikleri için mavi tikleri kaldırılan ünlü isimlerin tepkilerini sosyal medyada dile getirdiklerine dikkat çeken Demircan, “Musk’ın kullanıcıları dinleyip geri adım atacağını düşünüyorum. Twitter Blue aboneliğini cazip kılan tek şey mavi tik. Musk’ın mavi tikten geri adım atması demek aslında artık kimsenin Blue abonesi olmaması anlamına da geliyor olabilir. Eğer bu riski de göze alırsa ortaya çıkabilecek karmaşadan dolayı geri adım atma olasılığı çok yüksek. Bunun dışında Blue abonesi olduktan sonra kişinin gerçekliğini doğrulaması aşamasında Instagram ve Facebook ürünleri gibi kimlikle doğrulama yapılması bu sistemin biraz daha sağlıklı çalışmasını sağlayacak” diye konuştu.
BLUESKY YENİ TWİTTER OLABİLİR Mİ?
Mavi tikin yılladır tanınmış kişileri ve ünlüleri ayrıştıran bir özellik gibi görüldüğüne dikkat çeken Demircan, sahte hesaplar nedeniyle Twitter’dan başka platformlara geçiş olabileceğine de değindi:
Bu abonelik sayesinde herkeste mavi tik olması kullanıcıların Twitter’dan uzaklaşmasına da neden olacaktır. Çünkü Twitter'ın kurucusu ve eski CEO'su Jack Dorsey, Twitter'a 'Bluesky' ile rakip oldu. Bluesky'ı kullanmak için 'davet kodu' gerekiyor. Çevrenizde Bluesky kullanan biri varsa ondan davet kodu talep ederek uygulamaya girebiliyorsunuz. Ancak çevrenizde uygulamayı kullanan yoksa bekleme web sitesinden bekleme listesine katılmanız gerekiyor. Elon Musk parayla mavi tik satmaya çalışırken, Twitter’ın ilk kurucusu Dorsey, yeni bir sistem kurdu ve herkesi kabul etmiyor. Twitter’da herkesin mavi tikinin olması, çok büyük karmaşıkların yaşanması, sahte kimliklerin çıkarılması ve tanınmış kişilerin sahte hesaplar nedeniyle kendilerini net ifade edememesi gibi sorunlar başlarsa Twitter’dan Bluesky gibi başka platformlara kayış olacaktır.